Nok et godt år for Haugesunds Avis – tross tøffe tider

DIREKTØR: Øystein Vormestrand er administrerende direktør i Mediehuset Haugesunds Avis.

DIREKTØR: Øystein Vormestrand er administrerende direktør i Mediehuset Haugesunds Avis. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Årsresultatet for 2016 foreligger, og Haugesunds Avis kan skilte med nok et godt år. For 2016 leverte avisen et driftsresultat på 22,9 millioner kroner. Både innenfor abonnements- og annonsesiden holder avisen godt stand i et krevende marked.

DEL

HAUGESUND: På abonnementssiden var antall abonnenter omtrent likt som året før, men med en klar digital dreining i kundemassen.

I annonsemarkedet er utviklingen fallende inntekter, men også her flytter man omsetning til de digitale plattformene, der særlig mobil vokser.

– Det solide resultatet kommer som følge av sterkt fokus på å levere gode produkter til våre abonnenter og annonsører. Vi er stolte over at vi opprettholder den posisjonen som er bygget opp over mer enn 120 år her i regionen, sier administrerende direktør Øystein Vormestrand.

Nye ansatte og verktøy

I vår lyste Haugesunds Avis ut to stillinger som nå er besatt. Inger Therese Holgersen blir ny publiseringsredaktør og Magnus Berning er ansatt som journalist. I tillegg har avisa ansatt ny salgsdirektør, Vidar K. Jenssen.

– Mediehuset satser nå på å forbedre sin posisjon både i det lokale leser- og annonsemarkedet. Det er rekruttert nye ansatte i redaksjonen, og man ser tydelig positiv effekt av arbeidet som gjøres i forbindelse med analyse og foredling av det redaksjonelle produktet. På markedssiden har man nå også tilgang til Googles annonseplattform, og Haugesunds Avis og eierkonsernet Amedia har tatt et stort steg i reklamemarkedet, fortsetter Vormestrand.

Med god opplæring av Haugesunds Avis' selgere tror han dette bli et godt verktøy.

– Ved å ta i bruk den verdensledende teknologiplattformen til Google, posisjonerer man seg sterkere i markedet for programmatisk reklamesalg og tilbyr nå annonsørene nye og mer slagkraftige løsninger. Selgerne har i den forbindelse vært gjennom en omfattende opplæring og sertifisering for å sikre at man ligger i front på den digitale transformasjonen, sier Vormestrand.

Takk for nå – og velkommen

Som nevnt har Avisa ansatt ny salgsdirektør. Vidar K. Jenssen får oppgaven med å fylle de store skoene, etterlatt av Dan Olsen. Olsen har takket ja til en stilling i Internasjonal SOS, og blir fortsatt bosatt her i byen.

Vidar K. Jenssen, er en gift tobarnsfar på 44, opprinnelig fra Østlandet, men flyttet tidlig til Nord-Norge. Der fikk han sin start som journalist i Nordlandsposten og Nordlands Framtid.

Deretter tok han turen sørover til Kristiansand og gikk et år på journalistlinjen ved Gimlekollen. Han fulgte opp journalistutdanningen med halvannet år i Haugesunds Avis, hvor han jobbet i vikariat og som frilansjournalist.

Derfra gikk veien inn til Stavanger hvor han var med på å starte TV Vest. Her arbeidet Jenssen som journalist og redaksjonsleder. Så tok han steget ut av journalistikken og startet som informasjonssjef i ONS (Oljemessen i Stavanger).

Etter sin tid i ONS, flyttet han til Åkrehamn på Karmøy, hvor han var med på å starte Karmøynytt.

NY SALGSDIREKTØR: Vidar Knædal Jenssen er ny salgsdirektør i Mediehuset Haugesunds Avis.

NY SALGSDIREKTØR: Vidar Knædal Jenssen er ny salgsdirektør i Mediehuset Haugesunds Avis. Foto:

Spennende og vemodig

– Hvordan blir det å gå fra Hnytt til Haugeunds Avis?

Det er både litt spenning og litt vemodig. Både en opplevelse av at det skal bli kjekt å gjøre noe nytt, samtidig som jeg forlater noe jeg har vært med på å skape. Nå står det seg så bra, og de har fått solide eiere inn, organisasjonen er ikke lenger avhengig av enkeltpersoner slik den var før. Derfor tenkte jeg at hvis jeg fikk denne muligheten nå, så var det kanskje på tide å ta den, sier han.

– Du var med på å bygge opp TV Vest og Hnytt (Karmøynytt). Nå kommer du til et godt etablert mediehus, hvordan blir denne omstillingen?

Det har nok både positive og utfordrende sider. Det gode er jo at det finnes gode og langsiktige relasjoner. Avisen har et godt forhold til kundebasen som jeg skal jobbe opp mot. Haugesunds Avis har en bra posisjon, selv om den har vært gjennom utfordrende tider de siste årene. Mediebransjen er i endring, og det tror jeg spesielt er på salgssiden. Så jeg tror at det å ha en god porsjon gründerånd kan være veldig positivt.

– Har du noen mål og ambisjoner for jobben?

Jeg har tenkt litt på det, og jeg syns det er vanskelig å komme med noen konkrete «sånn skal det bli» eller «sånn skal det gjøres». Jeg kjenner ikke godt nok til de interne forholdene til å si hvordan ting er her. Men noe som kjennetegner meg er at jeg er glad i å bygge team, og det ser jeg frem til å gjøre her i Haugesunds Avis, sier Jenssen.

Haugesunds Avis regner med at han begynner i sin nye jobb seinest 1. oktober.

Fakta/Mediehuset Haugesunds Avis

  • Haugesunds Avis og over 60 andre medievirksomheter er eid av Amedia og Amediastifelsen.
  • Dette er en selvfinansierende stiftelse som langsiktig ønsker å drive og utvikle redaksjonelle lokale og regionale medier i Norge.
  • Dette betyr at overskuddene som genereres forblir innenfor konsernet for videreutvikling av de lokale medieposisjonene.

Artikkeltags