Gå til sidens hovedinnhold

Meid ned av bilist

Artikkelen er over 13 år gammel

Det er ikke lett å være syklist på Haugalandet. – Vi må gjøre noe med bilisters innstilling til syklister, mener Ståle Eriksen, tidligere amatørsyklist og trafikkoffer.

Karmøy: I august 2006 opplevde Ståle Eriksen en syklists verste mareritt.

I en slak nedoverbakke på sør-Karmøy mellom Skudeneshavn og Åkra gikk det galt da en bilist feilvurderte Eriksens høye fart på temposykkelen. Bilisten som kom imot, overså vikeplikten og svingte brått inn i kjørefeltet foran den tidligere NM-deltakeren.

– Jeg traff siden på bilen og fløy 12-14 meter. Svevet resulterte i knust ryggvirvel og brukket kne, to brukene håndledd og blodlekkasje innvendig i ryggen.

Sjåføren stakk av

– Operasjonen på Stavanger Sentralsjukehus tok 16 timer, og jeg måtte gjennom månedsvis med rehabilitering, forteller Eriksen.

Det hører til historien at bilisten stakk av fra ulykken. Straffen? En bot og seks måneders inndragelse av førerkortet.

– Slike straffer for stygge ulykker skremmer ingen. Han slapp billig unna. Jeg var helt nede i grøfta. Etter ulykken når smertene var på det verste tenkt jeg at jeg aldri ville klare å sitte på en sykkel igjen. Legene fortalte meg at det var helt utrolig at jeg ikke ble lammet siden skaden i ryggen var så omfattende, sier Eriksen.

– Ingen sykkelkultur

I dag er Eriksen 50 prosent sykemeldt og går til fysioterapeut to ganger i uken. I mai i år begynte han for første gang siden ulykken å jobbe igjen som supervisor innen brønnservice i Nordsjøen.

Nå ønsker han å oppfordre bilister på Haugalandet til å jobbe bedre sammen med den stadig økende mengden av syklister i trafikken for å unngå stygge sammenstøt lik hans egen ulykke.

– Se mot andre land i Europa hvor godt de klarer å samarbeide med langt flere syklister i veibanen på til tider minst like dårlige veier og like tett trafikk som her, sier Eriksen.

Den tidligere vestlandsmesteren i 50 km temposykling bodde og syklet seks år i Italia før ulykken inntraff.

– Håpløst på Haugalandet

– På alle de årene opplevde jeg ingen truende bilister. I Italia har de en helt annen sykkelkultur enn på Haugalandet. De har mer respekt for hverandre i trafikken, hevder Eriksen.

Men vi trenger ikke dra helt til Italia for å finne forbilder. Ifølge mangeårig syklist fra Sauda, Jarle Handeland, er det stor forskjell på for eksempel Stavanger/Sandnes og Haugalandet.

– På Haugalandet er det håpløst. Folk er aggressive og godtar ikke syklister i veibanen slik de i større grad gjør i Stavanger og Sandnes. Der er folk spreke og sykler til jobb, mens her velger vi bilen nesten uansett. Haugalandet har ikke bra sykkelkultur, mener Handeland.

Prioriteres sjelden

Ståle Eriksen ønsker ikke bare å klage på haugalendinger uten å komme med forslag til løsning. Bredere veiskuldre på nye hovedveier er allerede foreslått av formann i sykkelklubben på Stord, Roger Svendsen.

Men Statens vegvesen innrømmer at slike arealutvidelser i veibanen sjelden prioriteres i Norge på grunn av stramme veibudsjett.

– Mange pleide å peke på sykkel – og gangstien når de suste forbi meg. For de med ballongdekk og handlekorg er sykkelstiene en kjempeplass å være, men de er ikke egnet for treningssyklister.

– Vi sykler i høy fart, og da er sykkelstien et farlig sted å være når det kommer til fortauskanter, sideveier og grus på asfalten, sier Eriksen.

Han fortsetter i samme åndedrag;

– Vi må bare lære å leve med hverandre i trafikken. Vise gjensidig respekt og akseptere at vi også er en del av trafikkbildet. Nå som bensinprisene stiger til værs vil helt sikkert flere hive seg på sykkelen også, sier Eriksen.

Han legger til at ikke alle bilister på Haugalandet er bøller som vil syklister til livs. Som en gyllen regel foreslår han at bilister kan gi to korte, "høflige" tut for å signalisere at de ligger bak syklisten.

:– Slik gjøres det i Italia, og det er en trygg og grei måte for syklisten å få beskjed om at en bil er på vei forbi. Alt dette er kanskje drømmetenkning, men det å kunne få med seg ti prosent av bilistene på konseptet "gjensidig respekt" er bedre enn ingenting, avslutter Eriksen.

Kommentarer til denne saken