Norsk Gjenvinning vil hjelpe rederiet med skandaleskipet

Tide Carrier fikk motorstopp.

Tide Carrier fikk motorstopp. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Norsk Gjenvinning har søkt Miljødirektoratet om nødvendige tillatelser for å eksportere skipet "Harrier", slik at det endelig kan forlate norsk farvann.

DEL

MILJØ: Lasteskipet «Harrier» skal hugges opp i Tyrkia. Det var i fjor vinter «Harrier» (eller «Tide Carrier» som det het da) fikk motorstopp på vei ut av Norge, utenfor Jæren.

Kystverket iverksatte en statlig redningsaksjon og lasteskipet ble liggende lenge ved kai i Gismarvik, før det til slutt ble fraktet til Farsund, der det nå ligger.

I etterkant fant Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet at skipet etter all sannsynlighet var på vei til ulovlig opphugging i Pakistan.

Da ble kapteinen og rederiet pålagt av Miljødirektoratet å la «Harrier» å bli liggende i Norge, inntil det ble klart at skipet ville bli hugget opp forsvarlig.

Opphugging i Tyrkia

Nå melder Norsk Gjenvinning nå at de har inngått en avtale om eksport av skipet til lovlig opphugging og resirkulering ved verftet SÖK Denizcilik ship recycling i Tyrkia.

De vil følge opp at eksporten og opphuggingen skjer i henhold til internasjonalt regelverk.

– Eksport av avfall er underlagt et omfattende regelverk både nasjonalt og internasjonalt. Dette er nødvendig for å sikre at avfall som oppstår i ett land ikke kommer på avveie eller påfører andre land miljøproblemer. Norsk Gjenvinning har inngående kunnskap om dette regelverket og vi har tatt store skritt for å sikre etterlevelse i vår verdikjede, sier Jon Bergan, divisjonsdirektør i Norsk Gjenvinning Downstream på egne nettsider.

Eksporten av «Harrier» vil skje så snart Miljødirektoratet og tyrkiske myndigheter har gitt nødvendige tillatelser.

– Vi har allerede inspisert verftet som skal motta skipet i Tyrkia for å kvalitetssikre at det oppfyller gjeldende krav fra myndighetene, samt våre egne krav til samarbeidspartnere, sier Bergan.

Denne saken har vært problematisk for mange berørte parter. Miljødirektoratet opplyser de er fornøyd med at Norsk Gjenvinning nå bidrar til at denne saken kan få en god løsning.

Både Julia Shipping Inc og tidligere eier Eide Marine Eiendom AS er anmeldt for forsøk på ulovlig eksport av avfall. Den saken er fortsatt under etterforskning hos Økokrim.

Artikkeltags