«Unggutter» selger snus for 500 millioner på internett

HALV MILLIARD: Gründeren av Snuslageret, Patrick Hjetland, slår seg sammen med to svensker og selger snus for en halv milliard i år. Foto: Trygve Indrelid

HALV MILLIARD: Gründeren av Snuslageret, Patrick Hjetland, slår seg sammen med to svensker og selger snus for en halv milliard i år. Foto: Trygve Indrelid

Det startet i en garasje for et par år siden, og i år selger de snus for over en halv milliard kroner via internett.

DEL

LANDET RUNDT [NETTAVISEN]: På rekordtid har tre menn i begynnelsen av 20-årene skapt en internettbutikk det svinger av. Det er bare noen få år siden de to svenskene Henrik Nordström og Linus Liljegren startet Snusbolaget i en garasje.

– Vi visste vi satt på en potensiell gullgruve. Vi trengte imidlertid litt oppstartskapital, noe vi klare å rake sammen gjennom en sommerjobb på et trelastlager, sier Henrik Nordström (27).

Nå fusjonerer det svenske Snusbolaget med det norske Snuslageret og skaper den nordiske snusgiganten Snusbolaget Gruppen – eid av de tre unge gründerne i midten av 20-årene. Selskapet har virksomhet i Sverige, Norge og Sveits

Vekst i snusing

Tall fra Statisisk sentralbyrå viser at snus er i kraftig vekst i Norge. Fra 2012 til i fjor har andelen som bruker snus daglig økt fra 9 til 12 prosent, og det er en kraftig overvekt av menn.

SSB spår at snus overtar for røyk, og skriver at «mange unge begynner imidlertid med snus uten å gå veien om røykting. Nesten en av tre unge menn og en av fem unge kvinner snuser daglig».

UNGDOMSFENOMEN: Grafikken viser at røyking øker desto eldre man blir, og når en topp hos folk som er født på 50- og 60-tallet. Snusing er mest utbredt blant yngre menn.

Folkehelseinstituttet er ikke begeistret, men vet ikke i hvor stor grad snus øker risikoen for å få kreft. – Det er overbevisende holdepunkter for at bruk av røykfri tobakk øker risikoen for kreft i bukspyttkjertelen, spiserøret og munnhulen, skriver Folkehelseinstituttet.

Billigere via nett

En av årsakene til den voldsomme veksten er at Snusbolaget selger snus billigere enn i norske dagligvarebutikker. En sjekk Nettavisen har gjort av prisene tyder på at nett-snus er 10–20 prosent billigere enn butikk-snus.

Det siste offentlige regnskapet for det svenske selskapet viser at salget ble tredoblet fra 38,8 til 133,3 millioner kroner fra 2013 til 2016, og veksten har altså fortsatt å skyte i været de neste årene, ifølge gründerne.

I Norge ble Snuslageret startet i februar i 2016, og har doblet omsetningen de siste årene. I januar omsatte butikken for en million kroner, mens den norske virksomheten solgte for over tre millioner i april – og enda vesentlig mer i mai.

UNGE GRÜNDERE: Henrik Nordström og Linus Linjegren startet med snussalg da de var 19 år gamle. I år er målet å runde 500 millioner kroner i Sverige, Sveits og Norge.

– Vår samlede omsetning for Norge og Sverige ligger i år an til å runde 500 millioner svenske kroner, sier Patrick Hjetland, som sier at den månedlige veksten er på 20 prosent i Norge.

– Bare i mai måned solgte vi over 55.000 bokser snus, sier han.

Denne saken er hentet fra Nettavisen.

Artikkeltags