Stord-selskap designer båter for Solstad Farstad

Slik blir de nye brønnbåtene seende ut.

Slik blir de nye brønnbåtene seende ut. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Kjempespennende, sier Salt Ship Design-sjefen om deres første brønnbåt-design.

DEL

NÆRINGSLIV: Grimstad-baserte DESS Aquaculture Shipping AS, som eies av henholdsvis Solstad Farstad og Marine Harvest, har kontrahert to nye brønnbåter for levering i 2019 - med opsjon på ytterligere to båter.

Båtene går rett inn i femårige kontrakter med oppdrettsgiganten Marine Harvest.

Designet er det Stord-baserte Salt Ship Design som har stått for. En ny erfaring for selskapet.

– Brønnbåter er nytt for oss, så dette er kjempespennende, sier administrerende direktør Arne Stenersen til Haugesunds Avis.

Marine Harvest som samarbeidspartner er imidlertid ikke ukjent territorium. Et mangeårig samarbeid har blant annet resultert i en slaktebåt som skal leveres på vårparten neste år.

Brønnbåter blir noe ganske annet, da disse frakter levende fisk fra merdene til land, i stedet for å slakte fiske ved merdene.

Saken fortsetter under bildet.

Administrerende direktør Arne Stenersen i Salt Ship Design.

Administrerende direktør Arne Stenersen i Salt Ship Design. Foto:

Salt Ship Design kan vise til prosjekter innen både olje og gass, samt offshore vind. At Akvakultur-aspektet kan bli en større del av virksomheten i tiden som kommer, legger ikke Stenersen skjul på.

– Dette er jo en bransje som blomstrer både i Norge og globalt. Vi kan absolutt se for oss å satse mer på brønnbåter, og flere spennende prosjekter innenfor akvakultur, sier han.

De nye båtene blir 84,4 meter lange, 16 meter brede og får en brønnkapasitet på over 3.500 kubikkmeter.

Betingelser i kontrakten er konfidensielle mellom partene.

Artikkeltags