Østensjø Rederi selger fartøy

Nå er både Dux og  Felix ute av skipslistene til Østensjø Rederi.

Nå er både Dux og Felix ute av skipslistene til Østensjø Rederi. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Rederiet har de siste månedene kvittet seg med fire båter.

DEL

SKIPSFART: Det dreier seg om taubåtene «Felix», «Thorax» og «Thrax». I tillegg selger Østensjø nå det snart 20 år gamle forsyningsfartøyet «Edda Frigg», som har ligget i opplag siden i fjor høst.

– I en periode nå og framover nå kommer i til å selge fire fartøy. Det er alle båter som er bygd på 90-tallet. Når det gjelder taubåtene selger vi for å fjerne ledig kapasitet i et labert spotmarked. Dessuten hvis vi skulle få behov for nye taubåter er det mye ny tonnasje i markedet vi kan kjøpe. Når det gjelder «Edda Frigg» så er markedet for supplybåter i en forferdelig tilstand, sier administrerende direktør i Østensjø Rederi Kenneth Walland.

Østensjø har en stund forsøkt å selge «Edda Frigg». Hun er nå solgt til en dansk kjøper som skal bruke henne i farvann langt unna Nordsjøen. Taubåtene er solgt til kjøpere i Tyskland, Irland og Finland.

God spredning

Walland sier rederiets styrke nå er at det etter salget har god spredning på tonnasjen fra taubåt til offshore og hotellskip, snart også vindkraftfartøy.

– Men det er klart det blir knalltøft for offshorefartøyene våre i 2017. Vi har to i opplag og vi har tre ledige skip innen subsea der det også er få oppdrag å hente. Men vi skal klare å få solgt noe av kapasiteten vi har i sesongen, sier Walland.

– Er det aktuelt å selge noen av de fem som ikke har oppdrag?

– Nei, Jeg ser det ikke som realistisk at vi vil få kjøpere. Tilsvarende tonnasje blir nå solgt så billig av dem som må selge, og vi er ikke nødt for å selge, sier Walland.

Østensjø har etter salgene ti taubåter, seks fortøyningsfartøyer og ni offshore skip. I tillegg har rederiet sju nybygg i bestilling med levering i 2017 og 2018. Disse båtene skal alle inn i langsiktige kontrakter på fem år eller mer.

Artikkeltags