Gå til sidens hovedinnhold

Westcon skal skru og spare skipet for 750.000 liter diesel i året

Artikkelen er over 3 år gammel

NÆRINGSLIV: Subseaskipet «Seven Viking» skal bygges om og bli både mer miljøvennlig og økonomisk besparende for rederiet. For Eidesvik er «Seven Viking» det femte skipet som bygges om til hybrid.

Det er Westcon Power & Automation som skal bygge det om til hybridskip. De har fått jobben med å levere batteripakke, tilrettelegging for bruk av landsstrøm, samt stå for installasjon og ombygging. Det vil gi en årlig reduksjon av drivstoff og tilhørende CO₂-utslipp på 750.000 liter diesel.

– Det er en omfattende hybrid-installasjon som Westcon Power & Automation til høsten skal utføre på «Seven Viking», sier leder for produkt og system Gunvald Mortvedt ved Westcon Power & Automation.

Ombyggingen skal være ferdig før fartøyet skal inn på kontrakt med Equinor fra nyåret 2019.

– Vi er utrolig stolte av å bidra til at nok et fartøy gjøres klar til å møte framtidens krav til effektivitet og sikkerhet. Vår egenutviklede løsning, eSEAMatic Blue, er en automasjon- og kraftsystemløsning som passer veldig bra i ombygning til hybrid batteriløsninger til offshorenæringen, sier Gunvald Mortvedt.

Westcon signerte nylig avtaler om tilsvarende ombygginger av SolstadFarstad-fartøyene «Normand Server» og «Normand Supporter» til hybridfartøy.

– Vi opplever en stor og økende interesse blant rederier om å ta i bruk ny teknologi som gjør fartøyene tryggere og mer effektive. Ombygging til hybridfartøy har vist seg å gi fantastiske resultater i form av bedre driftsøkonomi og sikkerhet, sier Mortvedt.

For Eidesvik er «Seven Viking» det femte skipet som bygges om til hybrid, og rederiet regner med en drivstoffreduksjon på 600 tonn årlig, tilsvarende 750.000 liter diesel.

Westcon Power & Automation leverte også hybridløsningen til «Viking Energy» i 2016, som da var verdens første offshorefartøy som erstattet en motor med batteri i henhold DNV GL Battery Power Notasjonen. Rederiet rapporterer etter det første driftsåret om en reduksjon i drivstofforbruket på 17 prosent for «Viking Energy».

– Eidesvik har i mange år satset tungt på innovasjon og tatt en lederrolle i å effektivisere sin flåte. Vi ser virkelig fram til å kunne bidra med våre løsninger og kompetanse i nok et skip som gjøres klar for framtiden, sier Mortvedt.

Kommentarer til denne saken