Gå til sidens hovedinnhold

Ødelagt av maling

Artikkelen er over 14 år gammel

Karsten Lie (27) fra Haugesund krever Obs Bygg for erstatning, etter at et helt malingsspann rant ut i bilen hans. – Lokket var ikke festet skikkelig, hevder Lie.

HAUGESUND:– Bilen min er ødelagt. Jeg er sint og forbannet og vil ha skadene erstattet. Men Obs Bygg nekter. Dette kommer jeg ikke til å gi meg på, og vil definitivt kontakte advokat, sier Lie til Haugesunds Avis.

Lørdag kjørte Lie en kompis til Obs Bygg på Raglamyr for å handle husmaling. Betjeningen blandet malingen i en ristemaskin. Kameratene betalte, satte de to 10-literspannene i bagasjerommet og dro av gårde.

– Vi hadde ikke kjørt mer enn 100 meter da vi kjente den stramme malingslukten i bilen. Da vi sjekket hadde lokket hoppet av det ene spannet, og fire-seks liter hadde rent ut. Malingen fløt også fram i bilen, utover store deler av gulvet i kupeen, forteller Lie.

– Ombestemte seg

Veien var kort tilbake til Obs Bygg, der Lie krevde at butikken skulle betale for rensing av bilen. I tillegg ba han om leiebil. Han er aleneforsørger for den tre år gamle sønnen sin, og er avhengig av bilen sin for å få gutten i barnehagen hver morgen, før han selv drar på jobb klokken åtte.

– Først virket folkene i butikken behjelpelige. Men så ombestemte de seg og sa at dette var noe jeg måtte ta på min egen forsikring. I stedet kom noen i betjeningen ut for å hjelpe meg å gjøre bilen ren. Det førte bare til at malingsølet ble enda verre. De kom med filler og white-spirit. Til slutt strødde de bare masse trespon på gulvet for å suge opp malingen. Helt håpløst, tordner 27-åringen.

Lie peker også på at kameraten fikk nytt malingsspann i butikken fordi lokket ikke var skikkelig på.

– Derfor kan jeg ikke fatte og begripe annet enn at de også må erstatte skadene jeg er blitt påført. Jeg er sjokkert over å ikke bli møtt med mer medfølelse og forståelse av en så stor og dominerende butikkjede, sier Karsten Lie.

Bilen satte han bare igjen på parkeringsplassen ved Obs Bygg lørdag, og vil ha forsikringsselskapet sitt med seg opp for å se på den i dag, mandag.

– Ikke vårt ansvar

Avdelingssjef Gunnar Håheim ved Obs Bygg på Raglamyr synes saken er veldig beklagelig, men avviser at butikken på noen måte kan stilles ansvarlig.

– Det er hver enkelt kunde sitt ansvar å sikre lasten skikkelig før de drar. Dersom vi må betale for alt som skjer etter at bilene begynner å kjøre, så har vi et stort problem. Det kan vi ganske enkelt ikke ta på oss, fastslår Håheim.

Han forteller at lokkene på malingspannene blir presset ned med et trykk på mellom åtte og ti kilo når de befinner seg i ristemaskinen som blander farge på malingen.

– Svært sjelden

– Dersom spannet får seg et kakk i siden eller tipper under transport, så vil volumet på massen i spannet øke og skape et trykk oppover som får lokket til å løsne, sier Håheim og legger til:

– Vi selger på titusenvis liter med maling hvert år. Det er svært sjelden at lokket spretter av, men dessverre så hender det fra tid til annen. Da hjelper vi selvsagt til med å gjøre rent så langt det lar seg gjøre. I tillegg kompenserer vi med et nytt spann maling. Men renseregningen kan vi ikke ta oss av. Og definitivt ikke leiebiler. Det blir en forsikringssak, sier Gunnar Håheim.

Kommentarer til denne saken