Gå til sidens hovedinnhold

Pakker ut "nytt" rederi

Artikkelen er over 14 år gammel

Harald Storesund og Oskar M. Gjestsen satser 60 millioner kroner på nisjefart. Dermed fikk Haugalandet sitt første nye rederi på tolv år.

SKUDENESHAVN: – Jeg har lurt på når vi får et nytt rederi, sier daglig leder i Maritimt forum for Haugalandet og Sunnhordland, Sverre Meling.

Ikke siden North Sea Container Line og Kopervik Ship Managament etablerte seg i 1994 har nye rederier blitt etablert, selv med gode tider innen skipsfarten.

Og massiv "knoppskyting" for eksempel på Mørekysten.

– Det har blitt etablert for få nye rederier i vårt distrikt, mener Meling.

Han påpeker samtidig at det nye Skudenes-rederiet, Storesund tankrederi AS, er et resultat av noe som er typisk Haugalandet: kobling av ulike miljøer, som for eksempel Deep Ocean er et resultat av.

Skrikende behov

Oskar M. Gjestsen bekrefter at de tjenestene som de involverte tilbyr fra før, er en av grunnene til nyetableringen.

– Vi utnytter vår egen kapasitet. I denne bransjen må du drive billig, sier Gjestsen.

Det nye tankrederiet skal frakte blant annet fiskeolje i et marked som skriker etter nye tankere. Årsaken er at ved nyttår kommer nye og strengere regler for tankbåter som frakter eksempelvis fiskeolje.

– Bare i Middelhavet snakkes det om at 60 båter skal ut, sier Gjestsen.

Vil samarbeide

Det var Harald Storesund som så dette for et halvt år siden, og ideen om et nytt rederi ble født. Ideutviklingen falt sammen med at to av skipsmeklerne fra Anders Utkilens rederi i Bergen etablerte sitt eget selskap, Sea Tank Chartering (STC).

Disse meklerne jobbet utelukkende med små tankbåter.

– Vi har inngått en avtale med dem, sier Storesund, som forteller at ideen var at der det ikke er nok tonnasje, vil det være mulighet for oppgang i ratene.

– Vi vil utvikle oss videre sammen med STC, og har tro på deres meglervirksomhet, sier han.

Tenker nytt

Utkilen hadde over 60 prosent av fiskeoljefrakten da de drev i denne nisjen, og det er denne kaka Storesund/Gjestsen håper å få en god bit av.

Når nyåret begynner vil de ha tre båter klare.

Nisjevirksomheten minner Sverre Meling om det Jacob Stolt-Nielsen begynte med på 1950-tallet; parceltankers. De besto av flere titalls tanker som kunne fylles separat med det som var ønskelig.

– For å være i front innen shipping i dag må du tenke nytt, komme med nye konsepter. Se for eksempel på Eidesvik og deres brenselcelleteknologi. De vet at en dag vil en båt som forurenser mindre enn de tradisjonelle få et konkurransefortrinn, sier Meling.