Østensjø-båt involvert i kollisjonen

Slepebåtene Ajax og Velox fra Østensjø-rederiet er med å slepe fregatten.

Slepebåtene Ajax og Velox fra Østensjø-rederiet er med å slepe fregatten.

En tankbåt og en fregatt kolliderte utenfor Bergen. Havarikommisjonen melder at også slepebåten Tenax var involvert i kollisjonen.

DEL

(Bergensavisen:) SISTE: Fregatten har fått kraftig slagside mot styrbord.

– Det jobbes med å stabilisere fartøyet og tømme den for vann for å få den vekk fra Stureterminalen. Det skal ikke lenger være fare for at den synker, men dette arbeidet vil pågå en god stund fremover. Det er stor skade på båten og den tar inn mye vann, sier varabrannsjef Frode Bødtker til BA.

Fregatten KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget og ble liggende inntil land i Nordre Sandvika, nord for Stureterminalen.

– Vi gjør alt vi kan for å berge fartøyet, sier Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) ved 0800-tiden.

Området rundt ulykkesstedet bærer preg av det som har skjedd. Det er en kraftig lukt av olje og det flyter gjenstander i sjøen som trolig stammer fra fregatten.

Østensjø-båt

Statens Havarikommisjon opplyser i en pressemelding at også slepebåten Tenax var involvert i kollisjonen. Tenax tilhører Østensjø-rederiet.

Direktør i Havarikommisjonen, William J. Bertheussen sier til VG det foreløpig er for tidlig å si hva slags rolle slepebåten hadde i kollisjonen.

– Både vi og Forsvarets havarikommisjon er på vei til ulykkesstedet nå for å gjøre videre undersøkelser, og for å danne oss et så riktig bilde av hendelsen som mulig, sier Bertheussen til avisen.

Sikkerhetssone

Redningsaksjonen er avsluttet, men det jobbes for å redde milliardbåten.

Politiet har innført et ferdselsforbud i området på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.

Saken fortsetter under bildet

Fregatten har en stor flenge i skroget.

Fregatten har en stor flenge i skroget. Foto:

– Det gjøres som et sikkerhetstiltak og er vanlig prosedyre ved slike hendelser. Vi er ikke sikker på hva som er om bord og tar alle forhold. Men det ligger ingen dramatikk i det, sier pressetalsmann Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen Sør til BA.

Equinor stenger ned Stureterminalen for å være på den sikre siden etter ulykken, opplyser selskapet i en pressemelding.

Det er store mengder politipatruljer i området.

– Vi har et ansvar for å ivareta de evakuerte og tar forhåndsregler for at ikke ytterligere skade skal skje på nærliggende anlegg, dersom noe uforutsett skal skje. Det er forskjellige remedier om bord, men det er ingenting som tyder på at det er eksplosjonsfare, sier operasjonsleder Dag Olav Sætre til BA.

Syv skadet

Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden ved 0400-tiden natt til torsdag.

Det var 137 personer om bord på KNM Helge Ingstad, og det er syv av disse som er lettere skadet etter kollisjonen.

Fryktet at fregatten skal synke

Ti av mannskapet på fregatten ble værende igjen på fregatten en stund, men de ble etter hvert evakuert også.

– Alle er evakuert fra fregatten, bekrefter Hartvigsen på 110-sentralen.

Hartvigsen på 110-sentralen forteller at et også skal ha vært en lekkasje på om lag 10.000 liter fuel fra fregatten.

– Vi jobber i en egen gruppe med å begrense spredningen av dette, sier han.

Det var HRS og politiet som koordinerte redningsaksjonen. To helikoptre og flere båter deltar. I det mannskapet var evakuert, tok forsvaret over ledelsen.

– Det har nå gått til å være en bergingsaksjon ledet av Forsvaret. Mannskapet er av fartøyet og ivaretatt, og alle relevante militære kapasiteter sender til området for å bidra til å berge fregatten, sier oberstløytnant Ivar Moen som er talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter.

De evakuerte hentet i busser

Det er sendt busser fra Haakonsvern som skal ta hånd om de evakuerte fra fregatten.

– 127 personer ble evakuert fra fregatten i en slepebåt. Syv av disse er skadet i form av kuttskader og sjokk, ikke alvorlige skader, opplyser Rebnord.

  • Forsvaret har etablert pårørendetelefon: 800 87 650

Tankskipet, som har 625.000 liter råolje om bord, ligger og avventer situasjonen et stykke unna redningsaksjonen.

Alle 23 om bord på Sola TS skal være fysisk uskadd, og det skal verken være fare for lekkasje eller at tankeren skal synker.

Råoljetankeren er registrert i Malta. Den ble bygget i 2017, er 250 meter lang og kom til Stureterminalen onsdag morgen

Hendelsen er rapportert inn til Statens havarikommisjon. Øygarden kommune har satt ned en krisestab etter kollisjonen, ifølge  NRK.

Artikkeltags