Den første industrifotografen

PÅ MUSEET: Konservator Grethe Paulsen Vie er setter pris på fotosamlingen Haugalandmuseene har fått av Tor Brekke. Den inneholder også hundrevis av bilder som ikke har noe med HMV å gjøre. Noen av dem ser du på denne siden.  FOTO: ALF-ROBERT SOMMERBAKK

PÅ MUSEET: Konservator Grethe Paulsen Vie er setter pris på fotosamlingen Haugalandmuseene har fått av Tor Brekke. Den inneholder også hundrevis av bilder som ikke har noe med HMV å gjøre. Noen av dem ser du på denne siden. FOTO: ALF-ROBERT SOMMERBAKK

Artikkelen er over 2 år gammel

HMV var hans største oppdragsgiver, men Tor Brekke tok i tillegg bilder av en lang rekke andre industribedrifter. Også disse fotografiene havner nå i Haugalandmuseenes arkiv.

DEL

HAUGESUND: Alnor/Norsk Hydro, hotellnæringen, Haugesund Sjø, Marine Aluminium, Bauer Hydraulikk, små og mellomstore bedrifter, kleskonfeksjoner for Krohn Brekke, bilforhandlere, detaljvarehandelen, Østensjø Rederiet. Det var så mange.

Tor Brekke vet ikke helt hvor han skal begynne når han ramser opp noen av de forskjellige oppdragsgivere han har hatt i løpet av årene.

Dette var den type oppdrag som førte ham opp i fly og kraner, ned i gruver, inn i mørke haller.

– Jeg tok de jobbene ingen andre ville ha, sier han med et smil.

– Det var et enormt spenn i oppdragene jeg fikk. En dag kunne jeg ta bilder av rettene som sto på menyen til Hotell Saga, dagen etter var det gjerne en jobb på HMV, før jeg på dag tre kjørte til Odda for å jobbe for Norzink, for så å ta motebilder dagen etter det igjen. Det var omstillinger hele veien. Å holde fem-seks baller i luften hele tiden var temmelig krevende. Deadline-begrepet var en del av virkeligheten, forklarer han.

– Du var industrifotograf før noen egentlig visste hva en industrifotograf var?

– Nja, du kan kanskje si det. Men en industrifotograf er ikke noe annet enn en fotograf som tar bilder av industri. Det finnes ikke akkurat en egen utdannelseslinje for slikt.

Dette var en tid før digitale kameraer ble allemannseie.

– Et kamera i mellomformat (120-film) hadde ti til tolv opptak før en måtte skifte rull. Og filmene var dyre, det var ikke bare å klikke i vei. Taksten på sjøfly var derimot lav – cirka 50 kroner per minutt, og jeg fikk gjort mye på en halvtime. Dessuten visste en ikke akkurat hvor gode opptakene var før etter framkallingen, som tok flere dager for fargefilm, forklarer han.

Tor Brekkes CV er av det slaget at det ville ta altfor mye spalteplass å få med alt. Jobben har ført til mye reise- virksomhet. Siden 2008 har han vært bosatt i Stavanger.

I den omfattende fotosamlingen er det imidlertid ett motiv som glimrer med sitt fravær. Tor Brekke er en fotograf som ikke er særlig glad av å være på motsatt side av kameralinsen.

– Jeg har bare ett bilde av meg selv «på jobb», det ble tatt på Svalbard mens jeg var ansatt på UNIS.

Artikkeltags