Ryanair halverer London-tilbudet

KUTTER: I vinter vil Ryanair bare fly tre ukentlige rundturer mellom Helganes og London Stansted.

KUTTER: I vinter vil Ryanair bare fly tre ukentlige rundturer mellom Helganes og London Stansted.

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Ryanair er ikke fornøyd med oppslutningen om Haugesunds-ruta. I oktober er det slutt på daglige avganger til og fra London.

DEL

REISELIV: I vinterprogrammet som gjelder fra 29. oktober til 24. mars, reduserer Ryanair fra sju til tre ukentlige rundturer mellom London Stansted og Helganes.

Haugesund får bare beholde flygingene tirsdag, torsdag og lørdag. Det betyr at haugalendingene mister tilbudet om weekendturer til verdensmetropolen.

– Drivstopprisene har gått opp, og vi må se på rutenettet vårt. Vi reduserer frekvensen til Haugesund for å øke lønnsomheten på ruten, sier Wilhelm Hamilton, som er markedssjef i Norden for Ryanair.





Kutter: I vinter vil Ryanair bare fly tre ukentlige rundturer mellom Helganes og London Stansted.

Sliter om vinteren

Han ønsker ikke å gå ut med trafikktall, men innrømmer at det irske lavprisselskapet ikke er fornøyd med belegget på ruten. Etter det Haugesunds Avis erfarer er kabinfaktoren rundt 70 prosent – et godt unna Ryanairs snitt på 82-83 prosent.
I høysesongen – fra juni til september – er belegget bra. I vinterhalvåret sliter derimot Ryanair med å fylle flysetene. I første kvartal i år gikk passasjertallene ned sammenlignet med samme periode i fjor.
Hamilton nedtoner likevel kravet om høy kabinfaktor.
– Høye drivstoffpriser har vært viktigere i våre vurderinger.
– Har dere diskutert å legge ned ruta?
– Vi ser på alle muligheter, men det er denne løsningen vi er kommet fram til, sier markedssjefen, som ikke kan si noe om Haugesunds-rutas skjebne etter 24. mars.

Krever satsing

Han gir samtidig et veldig kraftig signal til Haugalandet om at reiselivssatsingen i regionen er for dårlig.
– Politikerne og næringslivet må jobbe for å få flere turister til Haugalandet. Det er viktig at det er vilje i regionen til å satse, sier Hamilton.
London-ruta ble etablert for over tre år siden, men regionen har ikke klart å utnytte Ryanair-effekten og trekke britene til Haugalandet.
– En ny rute betyr ikke automatisk at engelskmennene kommer. Dette krever hardt arbeid. Haugalandet må samle seg og framstå som en region, ikke mange små aktører. Dere har mye bra å tilby og må markedsføre tilbudet slik at det tiltaler engelskmennene, mener Hamilton.

Utfordrer politikerne

Daglig leder Odd Erik Salvesen i Haugesund Travel – selskapet som arbeider for å øke utenlandstrafikken på Helganes – mener regionen nå må bestemme om den vil satse på reiseliv.
Salvesen utfordrer lokalpolitikerne til å øke de kommunale bevilgningene og samordne reiselivssatsingen. Dessuten må de jobbe politisk for å bedre rammevilkårene for lavprisselskapene.
Salvesen roser Ryanair for at selskapet har vært positive i diskusjonene om Haugesunds-ruta.
– Alternativet til tre ukentlige avganger hadde helt klart vært null. Nå må vi ha fullt fokus i vinter på å fylle de tre avgangene, sier Salvesen.

Artikkeltags