Mister alle fergesamband i Hordaland

Torsdag ble det klart at selskapet Nordled mister driften av alle sine ferjesamband i fylket. Her er bilde av en av selskapets ferger. MF Ampere er hundre prosent batteridrevet. Bilde er frå testkjøringen.

Torsdag ble det klart at selskapet Nordled mister driften av alle sine ferjesamband i fylket. Her er bilde av en av selskapets ferger. MF Ampere er hundre prosent batteridrevet. Bilde er frå testkjøringen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Selskapet Norled mister nå alle fergeforbindelsene i Hordaland. Fjord1 er dermed blitt nesten enerådende med ansvar for 11 av 17 fergesamband.

DEL

[Bergensavisen]

HORDALAND: Norled har de siste årene driftet de fleste fergeforbindelsene i fylket. Men selskapet har hatt store problemer med både motorhavari, grunnstøtinger og ulykker. Senest denne uken fikk rederiet refs for rutinesvikt da de hadde ingen saklig grunn til å sparke en fergeansatt etter at to dagsoppgjør forsvant fra kiosken.

Torsdag ettermiddag ble det klart at selskapet ikke skal drifte noen samband i fylket.

Hordaland fylkeskommune ved Skyss tildelte kontrakt for åtte nye fergesamband fordelt i tre rutepakker.

  • Rutepakke 2 er tildelt Fjord1. Det omfatter Jektavik-Nordhuglo-Hodnanes, Skjersholmane-Ranavik, Gjermundshamn-Varaldsøy-Årsnes og Jondal-Tørvikbygd.
  • Rutepakke 4 er tildelt Wergeland AS. Det omfatter Masfjordnes-Duesund. Wergeland legger opp til fullelektrisk løsning av fergene.
  • Rutepakke 5 er tildelt Boreal Sjø AS. Det omfatter Skånevik-Matre-Utåker, Kvanndal-Utne og Utne-Kinsarvik.

Skuffet

Regionsjef i Norled Inge Andre Utåker er lei seg for at kontraktene har gått til konkurrenter.

– Men tap av kontrakter har ingen sammenheng med de uhellene vi har hatt. Tildelingen er basert på rene tall. Jeg tror ikke Skyss ser på uhell og grunnstøtinger når de vurderer selskapene. Dessuten er det også andre selskap som har hatt problemer det siste året, sier Utåker.

Han vedgår av Norled blir kraftig redusert i fylket, men at de siste to årene har vært gode økonomisk.

– Vi mistet jo også en stor kontrakt i fjor høst. Den har jeg ingen kommentar til. De som vant den gangen var bedre på pris og miljø. Denne gangen var det ganske likt. Det gjør det ekstra irriterende, sier Utåker.

Samtidig som Utåker er skuffet, er han tydelig på at selskapet motiveres kraftig av de siste nedturene.

– Vi satser på å bli tildelt gode kontrakter i årene fremover. Vi skal jo drifte disse fergesambandene ut 2019, påpeker han.

– Vil tap av tildeling bety at selskapet må si opp ansatte?

Det er det for tidlig å si noe om nå, sier Utåker.

Fjord1 dominerer

Gårsdagens tildeling gir Fjord1 er svært dominerende posisjon når det gjelder fergesamband, spesielt i Sunnhordland. I fjor ble nemlig Fjord1 tildelt syv samband:

  • Krokeide – Hufthamar
  • Husavik – Sandvikvåg
  • Fedje – Sævrøy
  • Leirvåg – Sløvåg
  • Langevåg – Buavåg
  • Halhjem – Våge
  • Hatvik – Venjaneset

I den nye fergekontraktene har politikerne lagt inn strenge krav til reduksjon i CO₂-utslipp, forbruk av drivstoff og energibruk.

– Vi er svært fornøyd med miljøløsningene man har kommet frem til i den nye kontraktene, sier fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i en pressemelding.

Alle de politiske partiene i Fylkestinget står bak tildelingen. 

Forhandlingene for Klokkarvik-Lerøy-Bjelkarøy-Hjellestad og Fjellbergsambandet er ikke ferdig. Kontrakt for denne rutepakken blir tildelt på et senere tidspunkt.

Artikkeltags