– Her må statsråden bruke sin eiermakt

KRASS: Petter Steen jr. (t.v.) ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sørge for at Avinor får på plass en overgangsordning for Helganes. Her er de to sammen med statsrådens partifelleTerje Halleland (bak). Arkivfoto: EINAR THO

KRASS: Petter Steen jr. (t.v.) ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sørge for at Avinor får på plass en overgangsordning for Helganes. Her er de to sammen med statsrådens partifelleTerje Halleland (bak). Arkivfoto: EINAR THO

Petter Steen jr. mener regionens framtid er i spill. Bare samferdselsministeren kan løse krisen rundt flyplassendriften på Helganes.

DEL

HAUGESUND: – Jeg er dypt bekymret for det som nå skjer med flyplassen. I min siste periode som ordfører så vi at Avinor gjorde mye for å trenere saken. Det er åpenbart at selskapet ikke vil dette, sier Petter Steen jr (H).

Den tidligere Haugesunds-ordføreren er usedvanlig tydelig og krass mot Avinor. Slik Steen ser det motarbeider det statseide selskapet både at en privat aktør skal overta driften på Helganes gjennom en såkalt tjenestekonsesjon, og at flyplassen trenger en overgangsordning for å sikre utenlandsrutene fram til en ny flyplassdriver er klar til å overta.

6. mars i år fikk Avinor i et brev fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) instruks om å få på plass en overgangsordning for Helganes «snarest mulig og senest 1. mai 2017». Mandag innrømmet Avinor overfor Haugesunds Avis at selskapet så langt ikke har gjort noe for å en overgangsordning på plass.

LES OGSÅ: Avinor-sommel kan stoppe Spania-rutene

Hvis en slik ordning ikke kommer på plass innen fristen 1. mai, blir konsekvensen at Ryanair i slutten av oktober legger ned de populære rutene fra Helganes til Alicante og Malaga.

– Trenerer

Steen mener det er åpenbart at Avinor kjører et løp for å kanalisere utenlandstrafikken fra de mellomstore og mindre flyplassene via Gardermoen. Hensikten er å finansiere byggingen av den nye utenlandsterminalen, som blir offisielt åpnet denne uka.

Ifølge Steen opptrer  Avinor umusikalsk i forhold til eierens forventninger. Den tidligere Haugesunds-ordføreren mener at Ketil Solvik-Olsen nå er den eneste, som kan ordne opp i den kritiske situasjonen for flyplassen.

LES OGSÅ: Krever at Solvik-Olsen ordner opp

– Samferdselsministeren må uttrykke de forventningene han har til Avinor. Det er åpenbart at han må gjøre mye mer enn å skrive brev. Statsråden må vise sin eiermakt overfor selskapet, sier den tidligere Haugesunds-ordføreren.

– Alle ville

Steen, og hans daværende ordførerkollegaer Reidar Pedersen i Tysvær og Kjell Arvid Svendsen i Karmøy, samt tidligere administrerende direktør Bjørn M. Apeland i Haugaland kraft var sentrale aktører da kraftselskapet finansierte rullebaneutvidelsen på Helganes til nærmere 100 millioner kroner. Og la til rette for at Ryanair åpnet London-ruta 30. april 2003.

Det lokale selskapet Lufthavnutbygging AS (LUB) – den gang eid av Haugaland kraft – fikk en driftsavtale på 15 år med Avinor om å utvikle utenlandstrafikken på flyplassen. For denne jobben fikk LUB en fastsatt del av inntektene som utenlandstrafikken genererer.

Avtalen er senere blitt reforhandlet flere ganger til Avinors fordel. Den utløper 30. april 2018.

Ifølge Steen kom samarbeidsavtalen på plass fordi daværende Avinor-sjef Randi Flesland var sulten på å prøve nye ting og åpen for kreative ideer etter at Avinor nylig var blitt omgjort til et statlig eid aksjeselskap. Også samferdselsminister Torild Skogsholm (V) og leder Petter Løvik (H) i samferdselskomiteen på Stortinget var framoverlente og ville prøve en driftsmodell, der lokalmiljøet bidro aktivt i å utvikle rutetilbudet på Helganes.

Frykter forvitring

Bakteppet for at regionen agerte var Rogfast og trusselen om at Haugesund lufthavn vil bli lagt ned den dagen tunnelen (e) under Boknafjorden blir åpnet. Steen understreker at utenlandstrafikken ikke var hovedmålet, men middelet for å sikre flyplassen ett langt liv etter at Rogfast kommer.

Han mener at det som nå skjer, handler om mye mer enn bare utenlandsrutene på flyplassen.

– Dette er selve lakmustesten på om Haugesund-regionen har en framtid som egen region. Eller om vi skal gå sakte inn i en forvitringsbane til å bli en forstad til Stavanger, sier Steen.

Han minner om at Rogfast og Hordfast kommer stadig nærmere, at politidistriktet er borte og at HSH nylig ble fusjonert inn i Høgskolen på Vestlandet.

Ex.-ordføreren mener situasjonen er mer kritisk og alvorlig nå enn for 15 år siden.

– For meg dreier dette seg om regionens framtid, sier Steen, som understreker at han uttaler seg som en samfunnsengasjert privatperson. Og ikke som Høyre-politiker.

Artikkeltags