Seks entreprenører vil bygge Rogfast-tunnel

Illustrasjonsfoto Rogfast. Mot tunnnelen ved Laupland, Bokn - retning sør.

Illustrasjonsfoto Rogfast. Mot tunnnelen ved Laupland, Bokn - retning sør. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Nesten 64 millioner kroner skiller pristilbudene de har gitt på jobben.

DEL

SAMFERDSEL: Torsdag ble en historisk dag for fremdriften til Rogfast-prosjektet, med første anbudsåpning.

Arbeidet det er snakk om, er bygging av sidetunnelen fra Arsvågen på Vestre Bokn. Den skal brukes til transport av masse fra hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast står ferdig.

Seks entreprenører har levert tilbud på sidetunnelen, ifølge en pressemelding fra Statens Vegvesen.

Pristilbudene varierer fra i overkant av 183 millioner (NCC Norge AS) til i underkant av 247 millioner kroner (Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS).

– Vi er fornøyd med at så mange er interessert i å bygge den aller første tunnelen på Rogfast-prosjektet. Tilbudene er også innenfor kostnadsrammen vi har på denne kontrakten. Vi gleder oss til å komme i gang, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens Vegvesen.

Dersom alt går etter planen, kan den første salven gå av rundt årsskiftet.

Disse har gitt pristilbud:

NCC Norge AS: 183 188 338 kroner

Marti Tunnelbau AG: 184 920 517,49 kroner

Leonhard Nilsen & Sønner AS: 213 306 330,51 kroner

Kruse Smith Entreprenør AS og Nordbø Maskin AS: 219 324 519 kroner

AF-gruppen Norge AS: 233 990 413 kroner

Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS: 246 924 914 kroner

Artikkeltags