Flybuss bare til Ryanair

Helge Ytterøy L’orange fikk erfare at flybussen ikke korresponderer med SAS og Norwegian sine flyankomster. Foto: Knut E. Sandersen

Helge Ytterøy L’orange fikk erfare at flybussen ikke korresponderer med SAS og Norwegian sine flyankomster. Foto: Knut E. Sandersen Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

– Haugalendinger eier ikke kultur for å ta flybuss, sier driftssjef Henning Vestvik hos Tide. Turister og andre besøkende som er vant til godt kollektivtilbud, får svi.

DEL

HAUGESUND: Kraftsalven kommer som en forklaring på hvorfor flybussen har så få avganger til og fra Haugesund lufthavn Karmøy.



– Det koster mer enn det smaker når en bare har et par passasjerer med i bussen. Resten av de reisende hiver seg inn i drosjer eller henter ut privatbilen som de har parkert på området, sier Vestvik.

– Det er turister og folk som kommer fra byer hvor det å kjøre kollektivt er helt vanlig som i første rekke rammes av at så få velger å ta bussen, sier Vestvik.

Tide kjører nå kun flybussen i forbindelse med Ryanair sine avganger og ankomster.

Dårlig informasjon

En av dem som aller helst ønsker å ta bussen er nyinnflyttede Helge Ytterøy L’orange. Han må pendle en del med fly i forbindelse med jobb, men reagerer med vantro på at det ikke går flybuss som korresponderer med de vanlige innenlandsflyene.

– Jeg landet onsdag ettermiddag på Helganes, og gikk til holdeplassen for å ta flybussen. Da den ikke kom, begynte jeg etter noen minutter å søke etter rutetider. Verken i avgangshallen, ankomsthallen eller i skuret fantes det informasjon som viste rutetider. Her har ruteselskapet en jobb foran seg i markedsføring av rutetilbudet, poengterer L’orange.

– Til slutt måtte jeg spørre i informasjonsskranken til SAS om de viste noe, forteller L’orange.

Drosjen dyrere enn flybilletten

Han ble ikke beroliget av svaret fra den andre siden av disken.

– Det vet jeg ikke noe om. Jeg vet bare at bussene går veldig uregelmessig nå på sommeren, sa den SAS ansatte til L’orange.

Det var ingen vei utenom. L’orange så seg nødt til å ta drosje for å komme seg hjem til Haugesund.

– Det endte med at turen fra Oslo til Helganes ble billigere enn den 16 kilometer korte drosjeturen fra Helganes til sentrum, forteller L’orange.

– Det jo litt merkelig at i en by som Haugesund, som satser på turisme og næringslivsutvikling, at det er så få som bruker kollektivtransport når de skal ut å reise, undrer L’orange.

FØLG HAUGESUNDS AVIS PÅ FACEBOOK:

Artikkeltags