Dette vogntoget er 70 meter langt

Her er det 70 meter lange vogntoget på vei ut fra havna i Gismarvik.

Her er det 70 meter lange vogntoget på vei ut fra havna i Gismarvik. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

TYSVÆR: Sjåføren som i går kveld fraktet et tårn fra Gismarvik til Kårstø må ha holdt tunga beint i munnen. Inkludert trekkvogna var transporten 66.9 meter lang.

I Norge er største tillatt vogntoglengde 19,5 meter (en prøveordning er i gang med vogntog på opptil 25,25 meter på noen veistrekninger).

Vogntoget som sent i går kveld kjørte de 15 kilometerne fra Gismarvik kai, via Fv. 774 og E 39, til Kårstø var altså over tre ganger så langt som et vanlig vogntog.

Med en bredde på 4,5 meter og totalvekt på formidable 210 tonn er det all grunn til å tro at sjåføren tok det rolig i svingene.

Stengte E 39

Vogntoget ség ut fra Gismarvik kai ved 22-tiden i går kveld. To timer senere var målet nådd; AGAs lokaliteter på Kårstø.

Politiet var med hele tiden.

– For å dirigere trafikken. Blant annet var Mjåsund bru på E 39 stengt en halvtimes tid, opplyser operasjonsleder Torger Stødle ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

Lengste på offentlig veg?

Det var Royal Transport AS som sto for spesialtransporten.

Ståle Dyngeland er prosjektleder i Royal transport. Han forteller at det er sjelden med så lange transporter på norske veier.  

–  Jeg tror ikke det har vært lengre over så lang strekning på offentlig vei – ikke på våre trakter i alle fall, sier Dyngeland.

Sjåføren Jostein Dahle forteller selv om han fikk satt lengderekord, var han langt unna fartsrekord.

–  Jeg hadde to som gikk bak meg med fjernkontroller som styrte svingen på bakerste hengerdel og hellingen. Så jeg kunne ikke kjøre fortere enn at de kunne spasere bak. Farten var ikke mer en 6–7 kilometer i timen, sier Dahle.

Lasten var et gassproduksjonstårn som skal opp på Susort. To elleve meter høye tanker med en diameter på elleve meter hører også med. Tankene skal fraktes til Susort i midten av måneden.

Kom ikke gjennom anleggsområdet på Kårstø

– Hvorfor kom tårnet til Gismarvik og ikke til Kårstø?

– Vi kom ikke gjennom anlegget på Kårstø. Det ble for smalt, forklarer Dyngeland som legger til at oppdraget gikk helt etter planen.

Statens vegvesen og Risa bisto også med å få tårnet trygt fram til Kårstø.

FØLG HAUGESUNDS AVIS PÅ FACEBOOK:

Artikkeltags