Siste tur for femte gang

PÅ BROEN: I 24 år har Jarle Larsen manøvrert «Skudenes» gjennom leia til og fra Skudeneshavn. Han kommer til å savne sjela i den gamle ferja når arbeidsplassen flyttes til nye «Fjordveien».
SIST I KØEN: Kåre Syre måtte la bilen stå igjen på kaien i Mekjarvik og springe om bord på den fulle ferja. Snart blir avgangene enda færre.

PÅ BROEN: I 24 år har Jarle Larsen manøvrert «Skudenes» gjennom leia til og fra Skudeneshavn. Han kommer til å savne sjela i den gamle ferja når arbeidsplassen flyttes til nye «Fjordveien». SIST I KØEN: Kåre Syre måtte la bilen stå igjen på kaien i Mekjarvik og springe om bord på den fulle ferja. Snart blir avgangene enda færre.

Av
Artikkelen er over 17 år gammel

Det skulle være en av de siste turene med M/F «Skudenes». Kapteinen forberedte seg på å ta farvel med gamleferja, og passasjerene klaget over nye ruter. Men så hendte det igjen.

DEL

- God ettermiddag, og velkommen om bord i «Skudenes». Vi ønsker dere en behagelig reise, sier fjerdestyrmann Lauritz Dahl, med en for anledningen finslepen koperviksdialekt.

Etter litt velvillig venting har endelig alle som skal til Mekjarvik denne fredags ettermiddagen kommet om bord i den over 25 år gamle ferja. På broen står kaptein Jarle Larsen sammen med Dahl. Han har stått der nesten like lenge som ferja har gått mellom Skudeneshavn og Mekjarvik.

- 23. mai 1977, slår han stolt fast.
- Jeg skulle egentlig bare være her to måneder. Men det har vært en god arbeidsplass. Ellers hadde jeg aldri vært her så lenge.

Ingen venter

De siste årene har jobben vært litt lettere for Larsen, færre har tatt ferja hans og flere har kjørt Rennfast.

- Men om sommeren kan det være fullt. For ikke lenge siden sto det tre hele rekker med biler igjen da vi la fra. Men da vi kom tilbake var det tomt. Ingen vil vente i tre timer når de kan kjøre Rennfast på kortere tid, konstaterer Larsen.

«Skudenes» har seks avganger til Mekjarvik i dag. I de nye rutene vil den gå bare fire ganger, den siste med avgang 18.10. Ruta vil også legges om Kvitsøy, som dermed får åtte avganger daglig i tillegg til hurtigbåten.

Kaptein Larsen kommer til å savne gamleferja når den nye «Fjordveien» en gang i framtiden kommer til å erstatte den.

- Som en svane

- Denne ferja har sjel. Dessuten er den en fantastisk god sjøbåt. Får du et par tre trailere inn, går den som en svane. Men det blir sikkert bra med den andre båten også, tror kapteinen, selv om han syntes det var skrekkelig mye knapper og skjermer i «Fjordveien».

- Jeg la til kai på Kvitsøy for første gang i går. Alt er vanskelig første gangen. Men en venner seg til alt, konstaterer han optimistisk.

Men når Larsen får stå på broen på den nye ferja, er igjen temmelig usikkert. Vi var med «Skudenes» på det vi og alle andre trodde var den siste helgen ferja skulle gå i rute.

Men så skjedde det som har skjedd fire ganger før: Det nye ferjesambandet blir igjen utsatt inntil videre, får vi vite i bilradioen på veien hjem. Grunnen er «uforutsette problemer med propellanlegget om bord».
- Dette var trist. Jeg trodde de hadde funnet feilen nå. Men vi har jo en god båt så lenge, vi, sier Jarle Larsen.

- Provoserende

Passasjerene på ferja denne ettermiddagen hadde sannsynligvis ikke så mye imot at de gamle rutene skal vare en stund til. Ingen vi snakket med hadde noe godt å si om kuttet i avgangene. At de får splitter ny og moderne ferje er underordnet.

- Det er direkte provoserende at Skudeneshavn får fire avganger og Kvitsøy åtte. Jeg har ikke kjørt Rennfast ennå, og ikke skal jeg det heller, sier en innbitt Inge Kristiansen på tur med fotballaget Vedavåg.

- Tidene har passet så bra. Nå må vi kjøre helt om Bokn, sier fan-kollega Jan Nyland, som bruker ferja hver 14. dag i jobben.
Trailersjåfør Ole Kristian Eriksen sitter lent inntil den brune laminatveggen og nyter en kopp kaffe. Turen på over en time gir ham kjærkommen hvile.

- Dette er mer bedagelig enn å kjøre Rennfast, og i tillegg sparer jeg diesel. Hvis jeg kjører rett om bord, kan jeg også spare tid, forteller han, og regner med mer kjøring når avgangene blir færre.

På andre siden av bordet sitter Anne Gro Johansen og prøver å holde styr på Bjørn Sindre (1), André (3) og Kristoffer (6).

- Kuttet er ikke bra. Men det er fint hvis den nye båten har større plass til å stelle ungene, synes hun.

Når ferja ankommer Mekjarvik, står bilene tett i tett på kaien. Pendlerne er mange en fredags ettermiddag, men ferja kan bare ta 55 biler. Den nye kan ta 82, men det hjelper ikke mye i dag.

- Avgangene burde heller bli flere enn færre, sier Kåre Syre, som sitter lengst bak i køen og skal besøke foreldrene på Syre.

Etter at flere biler gir blaffen i køsystem og folkeskikk og kjører forbi køen og inn på ferja, kommer ikke Syre og flere andre med. Han setter bilen på kaien og springer over ferjelemmen, før den heises opp for nesten siste gang.

— Flaut

— Vi trodde vi var ferdige med propell-problemene nå, men det viste seg å være feil. Nå er det kommet service-folk fra leverandøren for å finne ut av den elektroniske feilen, forteller Frode Barkve, daglig leder for Rogaland Trafikk (RT) sin ferjeavdeling.

Han synes det er flaut at oppstarten av ferjesambandet må utsettes for femte gang. Leverandøren av M/F «Fjordveien», Flekkefjord Slipp og Maskinfabrikk AS, må betale dagbøter til RT mens reparasjonene pågår.

Klok av skade tør ikke Barkved si noe om når ferja kan være ferdig denne gangen. Men han håper det er snakk om dager og ikke uker.

tove.sortland@haugesunds-avis.no

Artikkeltags