Vil ha skipsfarten til å bidra mer for miljøet

FOKUSOMRÅDE 2019: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen presenterte onsdag morgen innholdet i neste års fokusområde for Sjøfartsdirektoratet.

FOKUSOMRÅDE 2019: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen presenterte onsdag morgen innholdet i neste års fokusområde for Sjøfartsdirektoratet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tiden er inne for skipsfarten til å bidra til et bedre miljø, mener sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Tidlig innsats avverget en stor miljøkatastrofe i fjor.

DEL

HAUGESUND: Sjøfartsdirektoratet har valgt miljø som sitt årlige fokusområde for 2019. Det betyr at direktoratets inspektører vil fokusere på miljørelaterte spørsmål når de neste år gjennomfører tilsyn på skip.

Under årets Sjøsikkerhetskonferanse presenterte sjøfartsdirektøren innholdet i neste års fokusområde.

– Vi ønsker med dette fokuset å påvirke næringen til å tenke og handle miljøvennlig. Samtidig vil vi øke oppmerksomheten omkring alle de nye reglene for utslipp til sjø og luft, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding.

Hva som gikk bra

Men også Sjøsikkerhetskonferansen, som direktoratet arrangerer i Haugesund onsdag og torsdag, har et tydelig fokus på miljøspørsmål.

På konferansens første dag handlet det blant annet om skipet Tide Carrier som i fjor fikk motorstopp utenfor Jæren, da dyktig og tidlig innsats avverget en stor miljøkatastrofe.

I tillegg er også prototypen av Norges første førerløse ferje «milliAmpère» fraktet fra Trondheim til Haugesund.

LES OGSÅ: I morgen kan du se denne miniferja i sundet

Ifølge Akselsen vil miljøfokuset også fortsette på Sjøsikkerhetskonferansens andre dag (torsdag). Da skal det blant annet handle om hvordan bruk av alternative drivstoff, som LNG, elektrisitet og hydrogen kan bidra til et renere miljø.

Hva det skal satses på

Siden 2014 har blant annet temaer som brann, sikker arbeidsplass om bord, hviletid og bemanning, sikkerhetsstyring og sikkerhetsstyring på mindre fartøy vært forskjellige årlige fokusområder hos direktoratet.

Disse fokusområdene er blitt valgt ut fra årlige risikoanalyser som bygger på blant annet ulykkesbildet, rapporter fra havarikommisjonen og funn ved tilsyn og inspeksjoner.

– I de samme periodene har vi kunnet konstatere at antall ulykker med og om bord på næringsfartøy har gått betydelig ned. Vi håper og tror at Sjøfartsdirektoratet og rederienes mer fokuserte innsats har vært medvirkende til dette, sier Akselsen, som mener at tiden nå er inne for at skipsfarten kan bidra til et bedre miljø.

Artikkeltags