Barneombudet: – Mye må gjøres med spesialundervisningen

Rapporten "Uten mål og mening" er blant annet basert på klager på spesialundervisningen. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

Rapporten "Uten mål og mening" er blant annet basert på klager på spesialundervisningen. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Mye må gjøres for at spesialundervisningen skal bli bra nok for alle, konkluderer Barneombudet i en rapport.

DEL

SKOLE: 50.000 elever i Norge får spesialundervisning, skriver Stavanger Aftenblad.

Rapporten "Uten mål og mening" er laget etter samtaler med noen av disse barna og en gjennomgang av klagesaker.

To gjennomgangstemaer er at mange må kjempe en slitsom kamp for å få hjelpen de trenger, og at det skorter på kompetanse hos dem som gir hjelpen.

Rundt 40 prosent av elevene som får mest spesialundervisning, får mer enn en tredel av årstimene sine av assistenter, ifølge utdanningsdirektøren i Rogaland.

Klager foreldre, tar det ofte opptil ett år, og det er for lang tid, mener Barneombudet.

Mange opplever også at det ikke nytter å klage. Og barna det gjelder blir svært sjelden spurt om hva de trenger og hva de synes om hjelpen de får.

Å sørge for at barna blir hørt, var anbefalingen fra seniorrådgiver Morten Hendis hos Barneombudet til 450 skolefolk og skolepolitikere på Utdanningskonferansen 2018 i Stavanger.

– Hvis du sitter dag etter dag på skolen uten å lære, uten å mestre, uten å ha venner, har du det ikke bra. De fleste elevene forteller også at de ikke har det bra, de blir utestengt og mange blir mobbet, sa seniorrådgiver Silje Steinardotter Hasle.

Artikkeltags