Stor Castberg-jobb til Stord – som investerer 370 millioner

I mars signerte Statoil og Kværner kontrakt på Stord. Nå er de enige om mer arbeid.
 Arkivfoto:  Harald Nordbakken

I mars signerte Statoil og Kværner kontrakt på Stord. Nå er de enige om mer arbeid. Arkivfoto: Harald Nordbakken

Kværner skal levere moduler til plattformdekket til produksjonsskipet for Johan Castberg-feltet. Kontrakten er verdt 3,8 milliarder og deler av jobben gjøres på Stord.

DEL

INDUSTRI: «Arbeidsomfanget til Kværner inkluderer fabrikasjon av moduler til plattformdekket hvor de fleste vil bli levert av norske verft. Kværners eget avanserte anlegg på Stord skal fabrikkere modulene for gassinjeksjonen, re-kompressoren og separasjon, mens Kværners spesialiserte anlegg i Verdal skal fabrikkere modulen for håndtering av sjøvann og hovedpakken for rør,» opplyser Kværner i en pressemelding tirsdag morgen.

Om lag 2.000 kværneransatte og ansatte hos underleverandører kommer på det meste til å jobbe med oppdraget. Verdien på kontrakten er om lag 3,8 milliarder kroner.

Kommer høsten 2020

– Vi er tilfredse med at vi er valgt som leverandør til ett av de viktigste prosjektene i det globale olje- og gassmarkedet. I tillegg er det en strategisk fordel for Kværner at vi videreutvikler vår ekspertise på flytende produksjonsskip, ettersom flere kommende feltutviklingsprosjekter trolig vil benytte lignende konsepter, sier konsernsjef i Kværner, Jan Arve Haugan, i pressemeldingen.

Skroget, inkludert boligkvarteret som fabrikkeres for Statoil av Sembcorp i Singapore, leveres til Kværners verft på Stord høsten 2020. Installasjonen av alle modulene og integrasjonen starter umiddelbart etter at skroget ankommer. Produksjonsskipet blir testet og ferdigstilt på Stord før planlagt utslep til feltet i første kvartal 2022, opplyser Kværner.

Investerer 370 millioner

Kværner skal også bruke 370 millioner kroner på oppgraderinger av Stord-verftet.

«Denne oppgraderingen inkluderer en ny dypvannskai og en utvidelse av den store 1.050 tonns kranen slik at den dekker det meste av Johan Castberg FPSO. Denne investeringen vil forbedre produktiviteten for sammenstilling og ferdiggjøring av prosjekter som Johan Castberg. I tillegg vil utvidelsen gi økt konkurransekraft for framtidige prosjekter der det kan gi betydelige fordeler å utføre integrasjon og oppgradering for flytende plattformer langs en dypvanns utrustningskai med god krandekning. Investeringsplanen avhenger av endelig godkjennelse av styret i Kværner,» opplyses det.

Utvidelsen vil øke kai-kapasiteten ved verftet med 266 meter, og gi 17 000 kvadratmeter nytt produksjonsareal ved anlegget. Vanndybden ved den nye kaien blir 16 meter, noe som vil muliggjøre kai-ligge for de fleste typer flytende offshoreinstallasjoner. I tillegg forlenges kranbanen med rundt 100 meter, som vil medføre at installasjoner som ligger ved den nye «Vestkaien» vil få økt krandekning av den store 1.050 tonns traverskranen «Storen».

Kværner signerte tirsdag en kontrakt med Statoil for leveransen av modulene til plattformdekket til produksjonsskipet for Johan Castberg. På bildet olje- og energiminister Terje Søviknes, Torger Rød, Statoil og Jan Arve Haugan, Kværner.

Kværner signerte tirsdag en kontrakt med Statoil for leveransen av modulene til plattformdekket til produksjonsskipet for Johan Castberg. På bildet olje- og energiminister Terje Søviknes, Torger Rød, Statoil og Jan Arve Haugan, Kværner. Foto:

Er alt i gang

– Investeringen i «Storen» i 2012 har nærmest revolusjonert måten vi sammenstiller plattformer, forbedret sikkerheten, økt kvalitet og bedre produktivitet. Det er blitt en veldig god investering for Kværner og våre kunder. Med ny kai blir krandekningen enda bedre, noe som vil gi oss ytterligere utnyttelse av kran-investeringen fra 2012, sier konserndirektør for EPCI, Steinar Røgenes, i en ny pressemelding fra Kværner.

Hovedprosjekteringen av kai-utvidelsen er i gang, og detaljprosjektering vil starte umiddelbart etter styrets godkjennelse. Oppstart av det fysiske arbeidet er planlagt i mars, med planlagt ferdigstillelse i løpet av første halvdel av 2020.

Johan Castberg-feltet ligger i Norskehavet, 200 km nord for Måsøy og 210 km sør for Bjørnøya. Her ble det finnet hydrokarboner, altså olje og gass, våren 2011. Feltet eies av Statoil (50 prosent), Eni (30 %) og Petoro (20%). Utbyggingen er anslått å koste ca. 49 milliarder kroner, og man ser for seg drift på feltet i 30 år. Forventede utvinnbare ressurser er anslått til 450–650 millioner fat oljeekvivalenter.

Artikkeltags