Streik i morgen: SAS ber passasjerer følge godt med

Mange SAS-fly kan bli stående på bakken dersom pilotene går til storstreik torsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Mange SAS-fly kan bli stående på bakken dersom pilotene går til storstreik torsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix Foto:

Av

Passasjerer som skal fly med SAS torsdag, bør vurdere å booke om reisen sin, sier selskapet. – Har du mulighet til å reise en annen dag, så anbefaler vi å vurdere det, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS.

DEL

Full tilgang: H-avis+, eavis og Rix – 5 kr for 5 uker

STREIK: SAS tilbyr nå gratis ombooking for passasjerer som har booket reise til, fra eller innen Norge før 12. september, med reisedag til og med mandag 18. september.

– Dette gjelder også flyginger som ikke vil bli berørt av streiken, sier Sund til NTB.

Det er også gratis å avbestille reisen.

Møter pilotene

SAS møter de streikende pilotene til mekling hos Riksmekleren onsdag ettermiddag i et forsøk på å unngå opptrapping til full streik.

Dersom det ikke blir enighet mellom SAS og pilotene innen midnatt natt til torsdag, trappes streiken opp fra to til samtlige norske piloter i selskapet.

SAS møter pilotenes fagforeninger til et nytt forsøk på mekling hos Riksmekleren klokka 14.00, får NTB opplyst.

Bemanner opp

SAS har forberedt seg på en mulig storstreik fra torsdag ved å bemanne kraftig opp på kundesenteret, bookingen, sosiale kanaler og på flyplassen. Samtidig ber flyselskapet kundene om å følge med.

– Det er svært viktig at passasjerene sjekker hjemmesiden vår og status på sin flight før de drar ut til flyplassen. På nettsidene våre og på sosiale medier blir situasjonen kontinuerlig oppdatert. Våre kunder skal vite hva som gjelder, og vi jobber fortløpende med å få oversikt over hvordan streiken rammer, sier Sund.

Passasjerer som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, vil bli varslet med SMS.

SAS-sjefen sier pilotene har fremmet umulige krav

Få timer før samtlige norske SAS-piloter kan gå ut i streik håper konsernsjefen at Riksmekleren kan bidra med å finne løsninger på «helt umulige krav».

Titusenvis av passasjerer vil bli rammet av kansellerte avganger dersom det ikke blir en løsning på konflikten mellom SAS og de norske pilotene innen midnatt natt til torsdag.

– Vi har strukket ut en hånd og ønsker virkelig å få til en løsning. Vi ønsker nye forhandlinger med bistand fra Riksmekleren, sier konsernsjef Richard Gustavson i SAS til NTB.

Han sier at pilotenes krav når det gjelder lønn, turnus og andre forhold vil presse selskapets kostnader opp med 20–25 prosent.

– Det kommer ikke til fungere for oss i en bransje som er preget av knivskarp global konkurranse, der prisene er presset og marginene er små. Pilotenes krav er umulig å gå med på, sier Gustavson. (NTB)

– Alvorlig

SAS har foreløpig ikke tall på hvor mange som har kansellert eller booket om reisene sine på grunn av streikefaren, men forbereder seg på et ras.

– Det er klart at uroen rundt en potensiell storstreik påvirker bookingen. Dette er alvorlig og kan få store konsekvenser. Vi gjør alt vi kan for å ta vare på passasjerene, understreker Sund.

Passasjerer har rett til ombooking eller refusjon dersom flygningen blir kansellert på grunn av streik. Flyselskapet skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap eller med buss eller tog, noe selskapet dekker.

Passasjerer har også krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands eller tre-fire timer på utenlandsflyging avhengig av reiselengde, eller ved kansellering. De kan også ha krav på overnatting og videretransport.

Fakta om SAS-streiken

* Norsk Flygerforbund har varslet at alle norske SAS-flygere tas ut i streik fra torsdag, dersom det ikke blir enighet i forhandlingene med SAS. Dermed blir tusenvis av reisende rammet.

* Reisende som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, blir varslet på SMS av SAS.

* Foreløpig har selskapet ikke full oversikt over hvilke flygninger som blir rammet ved en opptrapping av streiken, men lover å informere om dette fortløpende.

* Status for enkeltflyginger kan sjekkes på selskapets nettsider.

* Chartertrafikk som flys av SAS fra Norge blir ikke berørt. Det vil si reiser som er booket via turoperatører som TUI og Apollo med flightnummer fra SK7000-7999.

* SAS tilbyr kostnadsfri ombooking til/fra/innen Norge for reiser booket før 12. september og med reisedag til og med mandag 18. september. Dette inkluderer også flighter som ikke berøres av streiken.

* Når flygninger blir kansellert på grunn av streik, har passasjeren rett til ombooking eller refusjon. SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.

* Om man velger å droppe turen skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, inkludert skatter og avgifter som er betalt.

* Velger man å kjøpe en ny og dyrere billett i et annet selskap, må man dekke prisdifferansen selv.

* I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer. Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over.

* SAS har økt bemanningen på sine kundesentre for ombooking, både på telefon og sosiale medier. Selskapet forsterker også bemanningen på flyplassene for å ta hånd om passasjerer som rammes av streik.

(Kilder: SAS, Forbrukerrådet)

Artikkeltags