Verdens første ferje med trådløs lading

Systemet er konstruert for å overføre effekter i megawatt ytelse og vil med høy pålitelighet overføre energi på avstander på mer enn 50 centimeter mellom de to ladeplatene som er plassert på kaien og integrert i skipssiden.

Systemet er konstruert for å overføre effekter i megawatt ytelse og vil med høy pålitelighet overføre energi på avstander på mer enn 50 centimeter mellom de to ladeplatene som er plassert på kaien og integrert i skipssiden. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

I Jektevik på Stord skaper en gruppe industripartnere historie. Forrige uke ble MF «Folgefonn» første bilferjen i verden som har testet et automatisk trådløst ladesystem og automatisk fortøyning.

DEL

STORD: Ifølge en pressemelding fra Wärtsilä Marine Solutions skriver selskapet at de har utviklet det nye trådløse ladesystemet som baserer seg på induktiv kraftoverføring.

Cavotec har levert den automatiserte base-enheten for ladesystemet og fortøyningsystemet MoorMaster™. Ved å kombinere kompetansen til industripartnerne Wärtsilä, Cavotec, Norled (rederi), Haugaland Kraft, Apply og Fjellstrand er prosjektet et stort gjennombrudd i utviklingen av trådløs hurtiglading til elektriske opererte fartøy står det i pressemeldingen.

20 prosent raskere lading

De siste årene har trådløs lading blitt innført for biler, busser og tog, nå har vi gjort det mulig for fartøy til sjø også skriver prosjekteier for prosjektet og Senior Technical Officer E & A, Wärtsilä Marine Solutions, Ingve Sørfonn.

– Hovedfordelene for kundene er opp til 20 prosent mer utnyttelse av tilgjengelig ladetid, høy automatiseringsgrad, økt operasjonell sikkerhet og større pålitelighet.

Sørfonn sier videre at Wärtsilä har hatt fokus på elektriske ferjer, siden nye ferjekontrakter setter strenge krav til utslipp av klimagasser, effektiv energibruk og pålitelighet.

– Dette er en ny trend innen dette markedssegmentet, drevet av reguleringer, politiske visjoner og insentiver, og en mer bærekraftig måte å drive fergevirksomheten på.

Om prosjektet:

* «Folgefonn» er en 85 meter lang bilferje med hybriddrift som trafikkerer sambandet Jektevik- Hodnanes-Nordhuglo i Hordaland. Ferjen tar 76 biler og 300 passasjerer, og eies av Norled – som driver 45 bilferjer over hele Norge.

* Partnere i prosjektet er Wärtsilä (prosjekteier), Cavotec, Norled, Haugaland Kraft, Fjellstrand og Apply. NCE Maritime Clean Tech har vært en viktig aktør for å bringe partnerne sammen.

* Prosjektet er delvis finansiert av Innovasjon Norge.

Artikkeltags