Må ferdes på eget ansvar

FRUSTRERT: Knut Johan Lyngholm (t.v.) og steinar Arvesvåg (t.h.) er frustrert over at ingenting blir gjort.

FRUSTRERT: Knut Johan Lyngholm (t.v.) og steinar Arvesvåg (t.h.) er frustrert over at ingenting blir gjort. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Dette er jo en total ansvarsfraskrivning, sier Steinar Ervesvåg om avslaget på tiltak i Viksefjorden.

DEL

HAUGESUND/SVEIO: I fjor sommer skrev Haugesunds Avis om Straumen – det trafikkfarlige innløpet til Viksefjorden. Steinar Ervesvåg ønsket tiltak for å gjøre passering gjennom Straumen sikrere for båtførere.

Havnedirektør Tore Gautesen satte pris på innspillet og uttalte at maritim avdeling skulle se på saken.

Ett år senere er ingenting blitt gjort. Straumen er like farlig, og Steinar Ervesvåg er enda mer frustrert.

– Det er jo en total ansvarsfraskrivning, sier Ervesvåg og viser til et svarbrev fra Karmsund Havn.

Fikk avslag

I brevet skriver maritim sjef Leiv S. Leknes at «det i mange tilfeller kan være både riktig overfor publikum og mest hensiktsmessig i forhold til økonomi og vedlikeholdsoppgaver for vedkommende organ, ikke å etablere sikkerhetstiltak eller andre tilretteleggelser i et område, men derimot henholde seg til at de sjøfarende først og fremst ferdes på eget ansvar i denne 'allmenningen'».

Det betyr at Havnevesenet ikke skal sette opp skilting rundt Straumen. Ervesvåg mener dette er en total ansvarsfraskrivelse.

– Hvis vi skal ferdes på eget ansvar, må jo alle ha godt sjøvett. Da må vi sende alle på kurs, sier han.

Og det er ikke sikkert sunt sjøvett vil gjøre passeringen tryggere. Straumen er inngangen til fjorden, og sikten når du kommer inn er dårlig. Kombinert med en sterk strøm og en bredde på kun elleve meter kan det ifølge Ervesvåg være umulig å avverge uhell.

– Hvis du kjører sju knop i motstrøm står du bom-stille. Hvis du står der inne og møter en båt som kommer med strømmen, er det ikke mye plass å vike, og det er veldig vanskelig å snu, sier han.

– Møtes to større båter er det bare plass til en, legger han til.

Haugesunds Avis ble invitert på båttur gjennom Straumen i år også. Nå har Ervesvåg med seg Knut Johan Lyngholm, som deler hans frustrasjon. Begge er enige i at det som trengs for å øke sikkerheten er utvide Straumen med å fjerne 2–3 meter fra nibben under «tyskerhytta» som stikker ut der Straumen er på sitt trangeste.

– Dette vil også redusere strømmen. Det er jo den som skaper problemer, sier Lyngholm.

STERK STRØM: Kjører du mot strømmen må du ha en fart på minst syv knop for å komme deg gjennom. Å fjerne noen meter fra nibben til venstre i bildet vil ifølge Ervesvåg og Lyngholm redusere strømmen.

STERK STRØM: Kjører du mot strømmen må du ha en fart på minst syv knop for å komme deg gjennom. Å fjerne noen meter fra nibben til venstre i bildet vil ifølge Ervesvåg og Lyngholm redusere strømmen. Foto:

Økning i trafikk

Området er et attraktivt sted å bygge hytte og naust. Dette har ført til en økning av båtførere i området. Ifølge Ervesvåg krever kommunen også at han må bygge ut for småbåthavn på tomten sin. Dette har han ingen planer om å gjøre før sikkerhetstiltak er på plass.

– Jeg blir ikke med på noen ting før de fikser Straumen, konstaterer han.

Lyngholm har også observert en stor økning i båttrafikk.

– De siste fem årene har det øket kolossalt med båtførere, sier Lyngholm.

TRANGT: Det er ikke mange meter for feilmargin i den trange passasjen. Den dårlige sikten rundt svingen gjør det også vanskelig å unngå å møte andre båter der.

TRANGT: Det er ikke mange meter for feilmargin i den trange passasjen. Den dårlige sikten rundt svingen gjør det også vanskelig å unngå å møte andre båter der. Foto:

– Lovverket er klart på dette området

Leknes informerer om at de har vært der ute for å se på hva som kan gjøres. Han innrømmer også at det er et vanskelig område.

– Men det er ikke vanskeligere enn x-antall andre steder innenfor vårt havneområde, sier han.

I tillegg til å ha diskutert med lokalbefolkningen har de også konsultert med havner på Sørlandet med samme problematikk.

– Det frarådes til å gjøre tiltak i slike områder fordi det skaper en presedens. Hvis de forventer at det er merker over alt og dette ikke blir gjort, da har vi et problem, sier han.

I brevet til Ervesvåg siterte Leknes Havne- og farvannsloven som fraråder tiltak i slike områder.

– Lovverket er klart på dette området. Gjør du det én plass, må du gjøre det alle plasser, sier han.

Selv om Havnevesenet ikke planlegger å gjøre noe med området kan kommunene foreta seg noe i egen regi, dersom de ønsker det. 

– Vi kommer ikke til å motsette oss dersom kommunene i egen regi vil fjerne noe for å utvide Straumen, sier han.

Får ikke drahjelp

Ervesvåg har vært i dialog med både Sveio og Haugesund kommune angående Straumen. Ordfører i Sveio kommune Jorunn Skåden (AP) bekrefter at hun har vært i kontakt med Haugesund Ordfører Arne-Christian Mohn (H) og Havnevesenet angående muligheter for tiltak.

– Vi får ikke noe drahjelp fra Havnevesenet. Det hadde nok vært lettere hvis vi hadde fått dem på laget, sier hun.

– Vi har den utfordringen at vi kan ta tak i det, men det er også mye annet å løyve penger til, sier hun.

Mohn mener et eventuelt samarbeid med Sveio kommune kan være løsningen.

– Det som kan gjøres er at Sveio og Haugesund kommune går sammen for å gjøre noe med dette, eller eventuelt legge press på Havnevesenet, sier han.

I tillegg har Ervesvåg, gjennom eget initiativ, tatt kontakt med en entreprenør for en prisantydning og hva som må til for å utvide Straumen.

– Vi er jo nesten fristet til å betale selv for å slippe å ha hjertet i halsen hver gang vi passerer, sier han oppgitt.

Les også: Her ferdes jeg med hjertet i halsen

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken