– Viktig at ulykken ikke blir glemt

26. november holdes minnemarkering ved Ryvarden, 20 år etter "Sleipner"-ulykken. Hvert femte år vender folk tilbake til minnestøtta etter Sleipnerhavariet. Her med Tove Følid i 2001.

26. november holdes minnemarkering ved Ryvarden, 20 år etter "Sleipner"-ulykken. Hvert femte år vender folk tilbake til minnestøtta etter Sleipnerhavariet. Her med Tove Følid i 2001. Foto:

I år er det 20 år siden «Sleipner»-forliset. Det skal markeres med musikk og taler på Ryvarden.

DEL

SVEIO: Den 26. november 1999 grunnstøtte hurtigbåten MS «Sleipner» på Store Bloksen ved Ryvarden fyr i Sveio kommune i Hordaland. 69 personer ble reddet, mens 16 mennesker omkom i ulykken.

26. november blir det tragiske forliset markert på Ryvarden.

Fellesskap

– Det betyr veldig mye for oss med markeringene. Det er viktig for oss å samles og føle på fellesskapet. Og ikke minst er det viktig at ulykken ikke blir glemt, forteller Tove Følid.

Hun er leder i støtteforeningen for de etterlatte etter Sleipner-forliset. Sammen med Anders Dybdal står hun i teten for arrangeringen av markeringen.

Det blir litt som de andre markeringene vi har hatt hvert femte år. Det kjører minibusser fra Bergen og Stavanger som plukker opp de som ikke har transport. Bussene kjører dem til parkeringsplassen, og folk blir kjørt ut til Ryvarden med skyttel, opplyser Følid.

Der blir det holdt taler, og Frode Alnæs står for musikken. Etterpå blir det matservering før bussene frakter folk tilbake. Følid anslår at de i hvert fall blir like mange som på forrige markering, hvor de var rundt 100 personer.

Det ligger mye arbeid bak, men det er verdt det, konstaterer hun.

26. november holdes minnemarkering ved Ryvarden, 20 år etter "Sleipner"-ulykken. Hvert femte år vender folk tilbake til minnestøtta etter Sleipnerhavariet. Her med Tove Følid i 2001.

26. november holdes minnemarkering ved Ryvarden, 20 år etter "Sleipner"-ulykken. Hvert femte år vender folk tilbake til minnestøtta etter Sleipnerhavariet. Her med Tove Følid i 2001. Foto:


Søker støtte

Ifølge Følid har de søkt om støtte til 20-årsmarkeringen fra flere kommuner langs reiseruten til «Sleipner».

Vi får aldri inn så mye som vi ber om når vi søker, og det er alltid noen kommuner som gir avslag. De fleste gir mye mindre enn det vi søker om. Får vi ikke inn nok penger så må vi heller ta noen fra egen lomme. Men vi har fått inn nok midler til at vi regner med å få dekket markeringen. Og har vi noe til overs har vi noe til de andre årene. Hvert år drar vi jo ut med blomster, forteller Følid.

Hittil har støttegruppa fått innvilget 25.000 kroner av Bergen kommune, noe som utgjør halvparten av summen de søkte om. Rederiet Norled stiller på sin side opp med minibusser, ferje og en pengesum.

"Sleipner"-ulykken minutt for minutt

Utdrag fra loggen til Hovedredningssentralen (HRS) på Sola.

26. november 1999, klokken 18.47:

"Sleipner" forlater Haugesund. Neste stopp er Mosterhamn, hvor båten skal gå fra kai klokken 19.25.

Klokken 19.08:

"Sleipner" går på grunn like nord for Ryvarden fyr. Mannskapet gir melding til Rogaland Radio om at situasjonen er kritisk og at de trenger øyeblikkelig hjelp.

Klokken 19.15:

Bulkbåten "Askita", bilfergen "Strandebarm" og supplyskipet "Edda Frende" melder til HRS om at de er på vei mot ulykkesstedet.

Klokken 19.23:

AMK i Stavanger er varslet. Luftambulansen gir tilbakemelding om at den ikke kan gå opp på grunn av det dårlige været.

Klokken 19.28:

Politiet i Haugesund varsles. Mottaksapparatet forberedes. Politiet varsler AMK-sentralen på sjukehuset.

Klokken 19.34:

Rogaland Radio får melding fra "Sleipner": Vi har drevet av Litlabloksen og driver innover fjorden uten baug, med dårlig flyteevne.

Klokken 19.39:

Søsterskipet "Draupner" melder seg til HRS. Båten er ti minutter unna havaristen, og mannskapet sier de har øyekontakt med "Sleipner".

Klokken 19.50:

"Askita" melder via Rogaland Radio at "Sleipner" har gått ned.

Cirka klokken 20.00 til 20.45:

Containerbåten "Akershus" blir kontaktfartøy for HRS. "Strandebarm" tar opp to personer, "Espeværekspressen" 21 personer og "Askita" 20 personer.

Klokken 20.07:

Mølstrevåg blir mottakssted for passasjerer og mannskap.

Klokken 20.15:

Et Sea King-redningshelikopter kommer til stedet. 20 minutter senere er 13 personer plukket opp og satt av i Mølstrevåg. På neste tur henter helikopteret opp to personer som er omkommet.

Klokken 20.25:

"Edda Frende" kommer til og plukker opp sju personer. Seks av disse er døde.

Klokken 20.30:

Fiskebåten "Elisabeth" kommer til stedet og plukker opp en død kvinne fra sjøen.

Klokken 21.18:

Strandsøk langs land blir satt i gang.

Klokken 21.35:

Den hurtiggående rutebåten "Sjøfart" ankommer Langevåg med 13 overlevende i to flåter.

Klokken 21.45:

15 ambulanser og flere minibusser går i skytteltrafikk mellom Mølstrevåg og Haugesund.

Klokken 21.48:

De ti første passasjerene ankommer sjukehuset i Haugesund.

Lørdag, klokken 18.00:

HRS avblåser redningsaksjonen. Alt håp om å finne overlevende er nå ute. Søndag kveld henter en miniubåt fra "Geofjord" to av de omkomne opp fra "Sleipner".


Artikkeltags