HELIKOPTERULYKKE: Ulykken er ferdig gransket, og den endelige rapporten fra kommisjonen legges fram i Bergen.

Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Det var ingen varsler på forhånd. Kommisjonen er sikre på at utmattingsbrudd i et av planetgirene forårsaket ulykken. Så langt har det ikke vært kjent hvordan skaden kunne oppstå.

– Det kan vi svare på nå, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen til VG.

LES OGSÅ: Havarikommisjonen: Liten sprekk i tannhjul utløste Turøy-ulykken

Satt på bakken

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016. Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.

Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptre av typen som styrtet, skulle settes på bakken.

TU: Airbus uenig med kommisjonen om Turøy-rapport

Airbus er uenig med Havarikommisjonen når det gjelder rapporten etter Turøy-ulykken, og helikopterprodusenten kan fremme dissens, ifølge Teknisk Ukeblad.

Den endelige rapporten fra kommisjonen legges fram i Bergen torsdag ettermiddag.

Uenigheten dreier seg ifølge Teknisk Ukeblad om detaljene i hvordan sprekken fikk vokse til å være et brudd som igjen førte til girbokshavari og at hovedrotoren løsnet.

Airbus ønsker ikke å kommentere saken før rapporten er offentliggjort, men etter det bransjebladet kjenner til, var det så sent som onsdag interne drøftinger om hvorvidt selskapet skal fremme en form for dissens.

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016. Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.

Rapporten var planlagt offentliggjort på toårsdagen for ulykken, men dette ble utsatt fordi mange kommentarer og innsigelser medførte en ny høring med frist i juni, skriver Teknisk Ukeblad.

(NTB)

 

(saken fortsetter under bildet)

 

Vurderer søksmål

Når rapporten legges fram vil det være advokater på plass for å vurdere erstatningssøksmål på vegne av de etterlatte, skriver Bergens Tidende.

– Det er én av mulighetene vi vurderer. Vi vil også forsikre oss om at alle spørsmålene om ulykken blir besvart, sier Brian J. Alexander fra advokatfirmaet Kreindler & Kreindler i New York.

Han har reist fra USA til Bergen for å være til stede torsdag. Firmaet har spesialisert seg på saker som gjelder store ulykker, særlig innen luftfart. Svein Kjetil Svendsen i Advokatfirmaet Elden er bistandsadvokat for de etterlatte og var den som kontaktet firmaet i New York.

Alexander har med seg advokater fra Norge, USA, Sverige, Storbritannia og Frankrike.