Tankbåt og fregatt har kollidert utenfor Bergen

Fregatten veltet over på siden, og ble liggende i fjæren.

Fregatten veltet over på siden, og ble liggende i fjæren. Foto:

Åtte personer ble skadet i sammenstøtet. Forsvarets fartøy til fire milliarder kroner ligger i fjæren.

DEL

(BERGENSAVISEN:) Redningsetatene trodde tidligere at fregatten kunne reddes, men nå ligger firemilliardersskuten veltet inn mot land.

Under en pressekonferanse som startet klokken 1300 opplyste sjøforsvaret at det nå jobbes for å stabilisere fregatten og sikre at den ikke sklir av land. Først når fregatten er stabil kan forsvarets mannskaper forsøke å flytte milliardskipet.

Like før klokken 1400 melder NRK at den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad ikke var forsikret. Skipet skal ha blitt kjøpt for rundt fire milliarder kroner i 2009. Ifølge kanalen er ikke det veldig langt unna Sjøforsvarets budsett i løpet av ett år.

Etter sammenstøtet mistet fregatten styringsevnen. Skadene ble vurdert som så store at skipet ikke kunne holde seg flytende, og det ble derfor besluttet at det måtte settes på grunn. Undervannstopografien i området blir beskrevet som krevende, men sjøforsvaret mente under pressekonferansen at man hadde fått ledet skipet inn til et hensiktsmessig sted.

Fregatten var operativ da sammenstøtet skjedde, og dermed fullt utstyrt med våpen. Det er derfor viktig å begrense mengden vann som blir tatt inn for å berge våpnene.

Krenget veldig

Tidligere i formiddag var var det fremdeles håp om å få slept bort båten, men det gikk ikke.

– Da slepeforsøket ikke førte frem, så kantret båten veldig, og vi er redd for at den skal gå rundt, sier Bødtker.

Han sier at brannvesenet frykter at bunkersoljen som ligger i tanker på båten vil lekke ut.

– Da får vi et ganske stort oljesøl. Vi har planene klare og folk ute med lenser og båter dersom det skulle skje.

Ved 12-tiden ankom dykkere til stedet, men Janne-Pekka Toija ved IMC Diving ønsker ikke å uttale seg om hvilket oppdrag de har i forhold til havaristen.

Lekker drivstoff

Tidligere så det ut til at fartøyet kunne reddes fra å synke.

En stund var det tre taubåter som jobbet for å holde havaristen på plass, men disse måtte til slutt trekke seg unna. Forsvaret jobber nå for å berge fartøyet.

Tanken med helikopterdrivstoff, som er punktert, er en tank som rommer 10 kubikkmeter. Det er ikke klart hvor mye av dette som har lekket ut.

Fregatten KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget og ligger inntil land i Nordre Sandvika, nord for Sture.

– Vi gjør alt vi kan for å berge fartøyet, sier Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) ved 0800-tiden.

Området rundt ulykkesstedet bærer preg av det som har skjedd. Det er en kraftig lukt av olje og det flyter gjenstander i sjøen som trolig stammer fra fregatten.

Østensjø-båt

Statens Havarikommisjon opplyser i en pressemelding at slepebåten Tenax assisterte tankbåten Sola TS. Tenax tilhører Østensjø-rederiet.

Direktør i Havarikommisjonen, William J. Bertheussen sier til VG det foreløpig er for tidlig å si hva slags rolle slepebåten hadde i kollisjonen.

– Både vi og Forsvarets havarikommisjon er på vei til ulykkesstedet nå for å gjøre videre undersøkelser, og for å danne oss et så riktig bilde av hendelsen som mulig, sier Bertheussen til avisen.

– Perfekt teknisk stand

Rederiet som eier skipet som kolliderte med KNM Helge Ingstad, sier tankeren er i perfekt teknisk stand.

Det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier tankskipet Sola TS sier til Adresseavisen at det ikke er var noe i veien med skipet. De viser også til at skipet hadde los om bord og at ingen av mannskapet sov.

– Alle lys virket. Likeledes alle andre tekniske installasjoner, sier pressetalsmann i rederiet Tsakos Patrick Adamson til Adresseavisen.

Sikkerhetssone

Redningsaksjonen er avsluttet, men det jobbes for å redde milliardbåten.

Politiet har innført et ferdselsforbud i området på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.

– Det gjøres som et sikkerhetstiltak og er vanlig prosedyre ved slike hendelser. Vi er ikke sikker på hva som er om bord og tar alle forhold. Men det ligger ingen dramatikk i det, sier pressetalsmann Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen Sør til BA.

Equinor stenger ned Stureterminalen for å være på den sikre siden etter ulykken. Det er store mengder politipatruljer i området.

– Vi har et ansvar for å ivareta de evakuerte og tar forhåndsregler for at ikke ytterligere skade skal skje på nærliggende anlegg, dersom noe uforutsett skal skje. Det er forskjellige remedier om bord, men det er ingenting som tyder på at det er eksplosjonsfare, sier operasjonsleder Dag Olav Sætre til BA.

Oljefelt stengt ned

Produksjonen på Ivar Aasen-feltet ble stanset klokka 10, opplyser Aker BP-talsmann Ole Johan Faret til Dagens Næringsliv.

Lundin-talskvinne Frøydis Eldevik opplyser at det samme gjelder Edvard Grieg-feltet.

Olje fra flere felt sendes i rør til Sture-terminalen, som ble stengt ned torsdag morgen.

Dette er KNM «Helge Ingstad»

KNM «Helge Ingstad» ble overlevert Sjøforsvaret høsten 2009, som den fjerde av fem fregatter som ble bygget i perioden 2006-11.

Den er en del av den såkalte Nansenklassen som avløste de Osloklasse-freagttene fra 1960-tallet.

Totalkostnaden på de fem fregattene, samt seks NH90-helikoptere er 21 milliarder kroner.

Fartøyet er som som søsterskipene bygget og designet ved Navantia-verftet nordøst i Spania.

Fregatten har en deplasement på 5290 tonn. Lengden er 134 meter, mens bredden er 16,8 meter. Lengden er omtrent den samme som de fleste av Hurtigrutens fartøy.

Den er utstyrt med blant annet luftvernmissiler, torpedoer og sjømålsmissiler.

I 2011 var «Helge Ingstad» involvert i en felles øvelse med den russiske marinen i Barentshavet, som en del av øvelsen Pomor. «Helge Ingstad seilte den sammen med den russiske destroyeren «Viseadmiral Kulakov».

I november 2013 ledet «Helge Ingstad» redningsinnsatsen da det begynte å brenne om bord i fraktskipet «Britannia Seaways» i Nordsjøen.

En måned senere reiste fregatten til Middelhavet for å bistå med destruering av syriske stridshoder. Den ble i Middelhavet gjennom vinteren, og havnet i en skuddveksling med radikale islamister i februar 2014.

«Helge Ingstad» var en del av Nato-øvelsen Trident Junkture, som nettopp er blitt gjennomført i Norge.

Åtte skadet

Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden ved 0400-tiden natt til torsdag. Slepebåten Tenax var også involvert, ifølge Havarikommisjonen.

Nøyaktig hva som forårsaket ulykken, er foreløpig ikke kjent, men Havarikommisjonen skal undersøke hendelsen.

– Havarikommisjonen vil ha mannskap på stedet i løpet av dagen for å starte undersøkelsene, opplyses det i en pressemelding.

Det var 137 personer om bord på KNM Helge Ingstad, og åtte av disse som er lettere skadet etter kollisjonen.

– De får alle behandling, sier Ivar Moen.

To menn innlagt på sykehus

To av de skadde ble innlagt på Haukeland universitetssykehus. Helse Bergen opplyser at mennene, som er henholdsvis 20 og 25 år, er lettere skadet.

BA sendte direkte fra ulykkesstedet:

    Sivilforsvaret kalt ut

    Hordaland sivilforsvar er bedt om bistand i forbindelse med redningsaksjonen, opplyser sivilforsvaret selv på Twitter kl. 12.22.

    Mobil forsterkningsenhet er kalt ut.

    Fryktet at fregatten skulle synke

    KNM Helge Ingstad ble liggende med baugen opp på land, og blir holdt på plass av tre slepebåter.

    Ti av mannskapet på fregatten ble værende igjen på fregatten en stund, men de ble etter hvert evakuert også.

    Vaktkommandør Ole Jakob Hartvigsen på 110-sentralen forteller at det skal ha vært en lekkasje på om lag 10.000 liter fuel fra fregatten.

    Saken fortsetter under bildet.

    – Vi jobber i en egen gruppe med å begrense spredningen av dette, sier han.

    Det var HRS og politiet som koordinerte redningsaksjonen, der to helikoptre og flere båter deltok. Idet mannskapet var evakuert, tok forsvaret over ledelsen.

    – Det har nå gått til å være en bergingsaksjon ledet av Forsvaret. Mannskapet er av fartøyet og ivaretatt, og alle relevante militære kapasiteter sender til området for å bidra til å berge fregatten, sier obserstløytnant Ivar Moen som er talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter.

    De evakuerte hentes i busser

    Det ble sendt busser fra Haakonsvern som tok hånd om de evakuerte fra fregatten.

    Preget fregattbesetning

    Besetningen på fregatten Helge Ingstad er preget og tas hånd om på et mottakssenter på Haakonsvern. Det er også opprettet et pårørendesenter og en pårørendetelefon.

    – Jeg har møtt besetningen. De er preget av det som har skjedd, men vi tar godt vare på dem, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, sjef for Sjøforsvaret til NTB.


    • Forsvaret har etablert pårørendetelefon: 800 87 650

    Det involverte tankskipet, som har 625.000 liter råolje om bord, ligger og avventer situasjonen et stykke unna redningsaksjonen.

    Alle 23 om bord på Sola TS skal være fysisk uskadd, og det skal verken være fare for lekkasje eller at tankeren skal synker.

    Råoljetankeren er registrert i Malta. Den ble bygget i 2017, er 250 meter lang og kom til Stureterminalen onsdag morgen

    Hendelsen er rapportert inn til Statens havarikommisjon. Øygarden kommune har satt ned en krisestab etter kollisjonen, ifølge NRK.

    Tips oss om hendelser

    Vet du noe om dette? Har du bilder eller video?

    Tips BA på 800 33 044 eller bruk tips@ba.no. Har du en video kan du laste den opp her.

    Du kan også sende oss en melding på Facebook.

    Legg gjerne ved navn og telefonnummer når du sender tips og bilder til oss. Dette blir ikke publisert uten samtykke.

    NB: Hvis du befinner deg på et skadested, husk å følge politiets ordre. Ikke gå i veien for hjelpemannskaper.

    Artikkeltags