Gå til sidens hovedinnhold

Krever E 134-gransking

Artikkelen er over 11 år gammel

Begeret er fullt for sentrale personer i AS Haukelivegen, som nå vil ha Riksrevisjonen til å se nærmere på hva Statens vegvesen foretar seg i Haukelitunnelen.

ODDA: Mandag varslet Statens vegvesen at det på ny blir stengninger og kolonnekjøring i Haukelitunnelen på grunn av arbeid med å få høyden opp til 4,2 meter.

– Vi reagerer så sterkt på dette at vi vil ha Riksrevisjonen til å se nærmere på hva Statens vegvesen foretar seg, sier Petter Steen jr., som er nestleder i styret for det interkommunale selskapet.

I samråd med daglig leder Børge Skårdal og styremedlem Hans Otto Robberstad og varamedlem og Odda-ordfører Gard Folkvord, er det besluttet å sende brev til Riksrevisjonen.

Brevet vil være en anmodning om å se på statsetatens håndtering av høydeproblemene i tunnelene ved Røldal og på Haukelifjell.

– Dette rammer ikke bare ferietrafikken, men også næringstrafikken, sier Steen jr.

Han minner om at 38 prosent av næringstrafikken mellom Østlandet og Vestlandet faktisk går på E 134 over Haukelifjell.

Regionvegsjef Olav Ellevset ønsker ikke å kommentere at Riksrevisjonen nå blir koblet inn i føljetongen om tunnelhøydene på Haukelifjell.

– Det vil jeg ikke kommentere. Jeg kan ikke skjønne at dette er noen sak for Riksrevisjonen, sånn umiddelbart.

Ikke opplevd tidligere

Ellevset viser til at noen skader i tunneltaket, trolig som følge av den sterke vinteren, ble oppdaget nylig.

– Det har blitt trykket ned av is i løpet av vinteren. Dette har vi faktisk ikke vært borti i tunnelen før, sier Ellevset, som minner om at Region Vest har 500 tunneler i porteføljen – og at de begynner å bli gamle.

– Det bør ikke overraske noen at det blir mer stengning av tunneler i forbindelse med utbedringsarbeid.

Han legger til at jobben på Haukelifjell ventes ferdig i dag, slik at trafikken kan gå som normalt.

Kjørebanen neste?

I meldingen Vegvesenet sendte ut mandag, blir det vist til at portalene, og deler av tunnelen som er støpt ut, fortsatt ikke tilfredsstiller høydekravet. Samtidig medfører vernestatus at de ikke kan endres.

Ifølge Vegvesenet kan de støpte partiene ikke utbedres av hensyn til sikkerheten.

– Kan det bli aktuelt med redusert kjørehøyde i Haukelitunnelen på grunn av portalene?

– Nei, det mener vi ikke. Hvis vi får ytterligere trøbbel der, kan det bli aktuelt å ta noe på kjørebanen, eller se om vi kan gjøre noe på portalene.

Kommentarer til denne saken