Investerer 20 milliarder på Njord og Bauge

Administrerende direktør i Kværner, Jan Arve Hauan, og Torger Rød i Statoil under signeringen av Njord-kontrakten som inngår i en opprustning av Njord-feltet til 20 år lengre produksjonstid. i tillegg til tilkobling av det nye feltet Bauge.

Administrerende direktør i Kværner, Jan Arve Hauan, og Torger Rød i Statoil under signeringen av Njord-kontrakten som inngår i en opprustning av Njord-feltet til 20 år lengre produksjonstid. i tillegg til tilkobling av det nye feltet Bauge.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Statoil vil bruke 19,8 milliarder kroner på å forlenge levetiden for Njord og Hyme og koble til det nye feltet Bauge i Norskehavet.

DEL

Det går fram av planen for utbygging og drift (PUD) som olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) mottok mandag.

Prosjektet vil doble levetiden for Njord-feltet som startet produksjonen i 1997. Rettighetshaverne har besluttet å ta Njord-innretningene Njord A og lagerskipet Njord Bravo til land for oppgradering.

– Det er første gang i norsk oljehistorie at en plattform blir tatt til land for oppgradering slik at den kan skape store verdier i nye tiår ute på feltet. Prosjektet innebærer også store investeringer som betyr mye for sysselsettingen i viktige, norske industrimiljøer, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.

Her tar nok Søviknes feil. Veslefrikk B var den første oljeplattformen som Statoil tok til land til Aker Stord, i mai 1999. Den ble da oppgradert for forlenget levetid og økt produksjon med Huldra feltet.

LES OGSÅ: Kjempeoppdrag gir 3.000 årsverk

- Fantastisk for hele regionen 

Store investeringer

For halvannen uke siden ble det kjent at Kværner Stord fikk kontrakten på rundt 5 milliarder kroner for å oppgradere Njord A-plattformen. Lagerskipet Njord Bravo skal også oppgraderes.

– I tillegg skal vi bygge et nytt undervannsanlegg, bore nye brønner og gjennomføre omfattende marine operasjoner, sier konserndirektør Margareth Øvrum i Statoil.

I tillegg til å forlenge levetiden med 20 år på Njord-feltet, skal oppgraderingen også sørge for at infrastrukturen på Njord håndterer oljen og gassen fra Bauge-feltet (tidligere Snilehorn) som ligger 16 kilometer fra Njord.

Ny teknologi

Oljen og gassen fra Bauge-feltet skal fases inn til Njord-plattformen. For første gang tar Statoil her i bruk den såkalte Cap-X teknologien der standardiserte og billigere havbunnsrammer benyttes.

– Fordelen med dette nye designet er at vi kan komme lettere og kjappere ut i horisontal boring. Det betyr at vi kan ha færre brønner og nå over større områder, sa Statoils teknologidirektør Margareth Øvrum til NTB da løsningen ble presentert under Barentshavkonferansen i Hammerfest i april i fjor.

Da mente selskapet at Cap-X-teknologien kunne redusere kostnadene med opptil 30 prosent.

Olje- og energiminister Terje Søviknes er fornøyd med at Bauge-feltet også er med på å forlenge levetiden på Njord-installasjonen med tre år.

– Bauge er nok et eksempel på at funn kan bygges ut lønnsomt ved bruk av eksisterende felt, sier Søviknes.

Fakta om utbygging av Njord og Bauge

* Njord-feltet i Norskehavet startet produksjon i 1997 og skulle opprinnelig vært stengt i 2013.

* Men en oppgradering av installasjonene forlenger levetiden med 20 år. Denne oppgraderingen er kostnadsberegnet til 15,7 milliarder kroner.

* I tillegg skal olje- og gassfeltet Bauge knytte seg til infrastrukturen rundt Njord. Utbyggingen av Bauge-feltet er kostnadsberegnet til 4,1 milliarder kroner.

(Kilde: Statoil)

Artikkeltags