HAUGESUND: Mandag kveld mottok 461 ansatte og kunder i Haugesund Sparebank en e-post med teksten «Test av e-post spoofing», etterfulgt av en knapp med henvisning til en spørreundersøkelse.

Spoofing betegnes av Telenor som en teknikk som gjør at svindlere kan utgi seg for å kontakte deg fra et norsk nummer eller trygg IP-adresse.

Tirsdag avkrefter imidlertid den lokale banken at svindel var tilfellet.

– Vi har et bærekraftsprosjekt og har sendt ut mailer med spørreundersøkelser i forbindelse med dette. BDO, som er vår leverandør av undersøkelsene, hadde en sjekk av sikkerheten hos dem og med en feiltakelse gikk det ut mailer, forklarer banksjef Bente Haraldson Syre.

– Det var ikke spam eller farlige lenker. Det er ingenting farlig med mailen, understreker hun.

– Begynte å lure

Selv om det denne gangen ikke handlet om svindel eller informasjon på avveie, synes Syre at hendelsen er ugunstig.

– Vi begynte å lure selv. Det er alltid guffent når det går ut mailer som en ikke skjønner noe av, når kunder og ansatte får en uforståelig mail. Det er alltid litt skummelt når det går ut sånn, sier banksjefen.

Syre legger fram at banken har rutiner og avtaler med leverandørene angående hvordan de skal håndtere informasjon og opplysninger ut fra GDPR og andre krav som stilles.

De rammede kundene og ansatte har mottatt en redegjørelse om hva som har skjedd. I e-posten opplyser BDO at de vil gjennomgå sine rutiner for sikkerhetstesting.