Øyvind Holen og Mikael Noguchi (ill.)
«Hiphop: Grafitti, rap, breaking, DJ-ing»
Cappelen Damm 120 sider


BOK: Øyvind Holens bok om norsk hiphop er blitt en klassiker for musikk- og kulturinteresserte. Den kom før norske hiphop-artister gjorde allemannseie ut av seg (Madcon, Paperboys, Karpe Diem), og timingen skulle nå være perfekt for å utgi en lærebok om kulturen. Bokens form, inndeling og tydelighet tyder på at Holens målgruppe er ungdomsskole- og videregående-elever, uten at han tar snarveier av den grunn. Holen blir aldri barnslig, selv om boken minner om lærebøker i norsk og engelsk fra skoletiden. Tøff grafikk, bruken av bilder til teksten, spillelister og alt sånn er gjennomgående lesevennlig.

Holen gjør med «Hiphop» det klinkende klart at hiphop ikke er en musikksjanger, men en kulturform. Begrepet inkluderer rapmusikk, grafitti, fashion, livsstil og DJ-virksomhet. Forfatterens kjærlighet og tro på uttrykket kommer til sin rett, helt fra startens historietime med verdens første hiphopper Kool Hercs bravader på 70-tallet, innom det svarte Amerika, politisk rap, populær rap, de hvite Beastie Boys, gangstarap, fenomenet Eminem og andre forgreininger til utgangspunktet.

Boken er illustrert av grafittikunstneren Mikael Noguchi og hans veggarbeider både preger og bygger opp om Holens velformulerte penn. Voksne som ønsker å forstå ungdomskultur og unger som digger Erik & Kriss har noe å strekke seg etter med dette musikkritiske verket. Eller som Holen skriver; «Hiphop handler ikke om dyre klør eller hvor mye musikk du har. Det handler om å gjøre mye ut av lite».

Anmeldt av Roar Eskild Jacobsen