Heksene i Hardanger

Inne på smelteverket i Odda skal Tora Augestad boltre seg som heks (til høyre) mens Jorunn Torsheim er gutt som blir forvandlet til en mus.

Inne på smelteverket i Odda skal Tora Augestad boltre seg som heks (til høyre) mens Jorunn Torsheim er gutt som blir forvandlet til en mus.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Farlige og skremmende hekser. Hardanger Musikkfest har fått sin hekseopera. Urpremiere i kveld i Lindehuset.

DEL

HARDANGER MUSIKKFEST: – Vi har aldri spilt med unger i salen før. Klart det blir spennende. Vi lurer jo om de minste blir skremt, sier Tora Augestad.

Sopranen har rollen som selveste Storheksa i familieoperaen «Heksene». Den er basert på Roald Dahls kjente fortelling. Frydefullt om hekser på kongress anført av Storheksa. De har bestemt at alle barn skal utryddes. Lokkemiddelet er sjokolade med «museeliksir».

– Vi skal være litt stilige, ikke så uvanlige damer. Hekser går med hansker, og det gjør vi, sier Augestad.

Spesialskrevet rolle

Hun har bodd en periode i Berlin. Der var også Marcus Paus, komponist som har laget musikken til operaen. Hans ikke helt ukjente far, Ole Paus har skrevet teksten.

Marcus Paus har hatt Tora Augestad og de andre sangerne i tankene når han har sørget for at Dahls fortelling får musikalsk kappe.

– Musikken minner litt om den vi finner i Harry Potter-filmene, sier Augestad.

En annen hovedrolle spilles av Jorunn Torsheim. Hun er gutten som blir forvandlet til en mus. Stort sett er han mus i den time lange forestillingen. Bestemora (Torill Eriksen) har også en viktig rolle som heksebekjemper.

Ble gitt til Hardanger

«Heksene» skulle egentlig hatt premiere i august under Gloppen Musikkfest. Festivalen tok kontakt med Marcus Paus som tente på ideen om barneopera.

– Vi har gitt urpremieren til Hardanger Musikkfest. Viktigst er at operaen blir spilt. Det er fantastisk at Hardanger Musikkfest vil sette opp «Heksene», sier Are Frode Søholt, festivalsjef for Gloppen Musikkfest.

Ti sanger og elleve musikere sørger for at Lindehuset i Odda blir en passelig skummel arena for hekseoperaen.

Kunstnerisk sjef

Stig Nilsson er konsertmester på «Heksene». Han er initiativtaker og kunstnerisk leder for Hardanger Musikkfest, og får nok å gjøre i pinsen. I går skinte han like mye som sola. Blå himmel og fruktblomstring. Folgefonnas hvite snø og evig is over Odda.

– Vi kunne ikke fått det bedre. Uten den store entusiasmen fra de lokale kunne ikke vi holdt på med festivalen. Den har vokst. Vi regner med at det kommer mellom 4.000 og 5.000 mennesker til musikkfesten, sier Nilsson.

Det startet i 1996. En håndfull musikere som ville finne et egnet sted til å lage kammermusikkfestival.

Et vakkert sted

– Vi var på jakt etter et vakkert lite sted. Vi hørte om Lofthus og dro dit, sier Nilsson.

Klassisk musikk er den viktigste ingrediensen, men etter hvert har Hardanger Musikkfest åpnet for jazz, viser og annen musikk i mindre format. I fjor kom Jan Garbarek og gjorde at 7.000 fant veien til Hardanger.

– Vi har 30 konserter, og i alt 130 musikere medvirker, inklusiv Ullensvang skulemusikklag og Musikkhøyskolens Kammersolister. Jeg tror folk sette pris på den tette kontakten mellom publikum og musikere. Det skal være kommunikasjon og uhøytidelig form, mener Stig Nilsson.

Tord Gustavsen trio, Per Arne Glorvigens tangomusikk, Trio Mediæval er noen av godbitene. «I rallarens fotspor» med Åse Kleveland, Lars Klevstrand og Helge Jordal ble så populært i fjor at turen til Lilletopp i Tyssedal blir gjentatt denne pinsen.

Artikkeltags