Hjørnesteinsbedriften

EN LITEN STABEIST: Det er vanskelig å få øye på uavhengige platebutikker. Men Shabby Records holder koken. Innehaver Vidar Aas trives på hjørnet.

EN LITEN STABEIST: Det er vanskelig å få øye på uavhengige platebutikker. Men Shabby Records holder koken. Innehaver Vidar Aas trives på hjørnet.

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

I USA meldes det om krise for uavhengige platebutikker. Shabby Records henger fast på hjørnet i Haugesund.

DEL

HAUGESUND: – Vi har alltid stått på sidelinjen i forhold til de store kjedene. Jeg kan bare snakke for oss uavhengige her i Norge, men det er en kjensgjerning at det ikke alltid er like enkelt. Clouet for å overleve er å jobbe mest mulig selv. Holde utgiftene nede.
Vidar Aas (40) startet Shabby Records i Haugesund i august 1989. I fjor kjøpte Aas medeieren ut av bedriften, og sentrumsbutikken på hjørnet er i dag et enmannsforetak. Ifølge Aas har Shabby lite gjeld, og han står selv bak disken hver bidige dag. Han benytter seg av utplassert skoleungdom for avlastning. Men det er de store kjedene som står for det største presset.

Gunstig

– Jeg har selvsagt merket konkurransen etter at Platekompaniet etablerte seg i Haugesund. Men det er vondt å si om det bare er kjedene, eller om nedlasting av musikk fra nettet også spiller en rolle. Uansett, Shabby satser ikke først og fremst på listetoppene på VG-listen, men har større omsetning på brukte plater enn nyheter, forteller Vidar Aas. Platepusheren innrømmer at det hjelper å være sta.
– Selvfølgelig. Og ha is i magen. Skal heller ikke underslå at vi etablerte Shabby på et gunstig tidspunkt, i perioden med overgang fra vinyl til CD. Shabby er innarbeidet.
– Shabby er den eneste platebutikken som er igjen av sitt slag. Her treffer jeg kjekke folk, mener Raymond Bagne (16) fra Sveio. Bagne står foran den overfylte platedisken med øretelefonene på. CD-er, vinyl, DVD, bandstæsj, T-skjorter.
– Jeg handler mesteparten her, men mest DVD.

Legges ned

I USA ble over tusen uavhengige platebutikker lagt ned i fjor. Såkalte «Mom & Pop» - butikker (se filmen «High Fidelity»), måtte legge inn årene i kampen mot K-Mart og de store platekjedene.
Selv i storbyen Oslo er kampen om de musikkinteresserte kundene beinhard. Haugesunder Kristian Kallevik (26) eier og driver punk- og hardcorebutikken Tiger i en sidegate like ved Rockefeller. Kallevik fører ikke en eneste utgivelse som ligger på VG-listen.
– Vi merker at den norske bransjen ikke er lagt opp slik at vår type butikk skal overleve. Kjedebutikkene prioriteres av plateselskap og leverandører. Derfor orienterer vi oss mot importmarkedet, forklarer Kallevik, som likevel får Tiger til å gå rundt økonomisk.
– Ja, og det føles ekte godt.
roar.e.jacobsen@haugesunds-avis.no

Artikkeltags