DATASPILL: Ideen dukket opp da informatikk-studentene Magnus Poppe Wang og Håvard Torp Helmersen spilte en runde med «Heroes of Might and Magic» i fjor høst. De ble ikke imponerte over siste utgave av spillet.

– Mye av sjelen i spillet var borte og verken innhold eller tekniske løsninger var særlige gode. Spillet er en kult- klassiker og vi fikk lyst til å lage vårt eget spill inspirert av serien, et spill tilpasset mobil og nettbrett.

De to begynte å jobbe med diagrammer, men oppdaget at de rett og slett ikke hadde tid til å jobbe med prosjektet ved siden av studiene. Men når så bachelor-oppgaven skulle velges og godkjennes, så de muligheten.

– Egentlig hadde jeg sammen med Håkon Mølstre og Ruben Bratsberg fått et prosjekt hos firmaet IT-arkitektum til bacheloroppgaven, forteller Håvard Torp Helmersen.

Men nå ble studiekameratene enige om å forsøke å bruke prosjektoppgaven til å lage prototypen til en nytt «Heroes of Might and Magics».

– Vi ville lage det spillet vi selv hadde lyst til å spille.

ByteMe, som de kalte seg, tok deretter kontakt med gamle spillere av «Heros of Might and Magic» på nettet og spurte hva de burde ha med videre fra de tidligere spillene.

– Å lage et spill er en enormt stor jobb. Vi har nå laget rundt 130.000 linjer med kode. Heldigvis har vi lært prosjekt- styringsmetoden SCRUM på skolen. Den sier blant annet at man skal jobbe innenfor faste tidsrammer for ikke å brenne ut.

– Vi klarer ikke alltid å slippe taket likevel, mens vi andre ganger er sykt leie og klare til å gå hjem klokken 17, sier firkløveret.

Alle jobber er systematiserte på en tavle. Når de er ferdige med én jobb, velger de seg en ny.

– Vi jobber ofte sammen to og to. Da blir vi inspirerte av og hjelper hver- andre.

IT-studentene bruker spillmotoren Unity i oppbyggingen av spillet. Det har store programressurser med endeløse muligheter og er gratis og nedlastbart for alle. I tillegg til all kodingen må det lages tegninger til spillet. Der har de fire fått hjelp av den tidligere friluftsstudenten i Bø, Benjamin Brinkmann, som også er interessert i spilling.

To av de fire IT- studentene har alle-rede fått jobb, de to andre har ennå ikke begynt å søke. Framtidutsiktenen for studenter med utvikler- og programmeringskompetanse har de forstått skal være gode.

– Vi har lært mye på Bø som har gjort spillutviklingen mulig for oss, Særlig det vi har lært om algoritmer, bildebehandling og prosjektstyring har vært veldig viktig.

De fire studentene håper å kunne videreutvikle prototypen til spillet ved siden av jobb. På verdensbasis er spillindustrien større en filmindustrien, så det ligger store muligheter der for den som lykkes,

– Det har vært en super mulighet å kunne bruke bachelorprosjektet til å lage en prototyp av et spill. Vi håper å kunne ta dette videre, men først skal vi jobbe for å få toppkarakter på bachelorprosjektet vårt, sier Håkon Mølstre, Ruben Bratsberg, Håvard Torp Helmersen og Magnus Poppe Wang.