Sveivet for jubileum

Med solid tak i mors håndveske svingte Eline Dalva seg til brassmusikken.

Med solid tak i mors håndveske svingte Eline Dalva seg til brassmusikken.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

De måtte bidra med håndkraft, ordførerne Harald Stakkestad og Arne Bergsvåg da Skjoldastraumen sluser feiret de 100.

DEL

Skjoldastraumen: – Far min var med og bygde denne slusen, sier en godt voksen mann mens han lar blikket gli mot den moderne brua som nå heves for båten som skal passere Skjoldastraumen sluse, Norges eneste saltvannssluse i fortsatt drift, nylig reparert og mudra opp for 4,5 millioner kroner.

Et landemerke og samlingspunkt for bygdefolket som møtte tallrikt opp for å markere jubileet lørdag.

Slusevokter-familien

– Det går vel en 200–250 båter gjennom slusen årlig, sier nåtidens slusevokter Geir Lilleskog.

Størst er trafikken i juli og august, høysesong for fritidsbåter. Da hender det titt at slusevokteren blir tilkalt.

Åpningstiden er egentlig fra 8 til 16, men Geir Lilleskog er ikke vrang. Er han der, eller far hans, Torleif, ordner saken seg.

– Men noen båter er for høye til å gå under vippebroen. Slusen er sju meter bred, 40 meter lang og tre til tre og en halv meter dyp, forteller Lilleskog som har tilhold på bensinstasjonen like ved.

Felles løft

Hele tre ordførerkjeder glitrer når den nyrestaurerte sluseporten høytidelig tas i bruk. Ordførerne i Vindafjord og Tysvær fordi slusen knytter deres respektive kommuner sammen, og fylkesordfører Tom Tvedt fordi Rogaland fylkeskommune har bidratt solid for å holde klenodiet i skikkelig stand.

– Samferdsel og samferdselspolitikk er fortsatt et meget aktuelt område som skaper mange diskusjoner slo fylkesordføreren med Ryfast, Rogfast og Finnfast på nakken fast.

– Det gikk en tid fra ideen om å gjøre Skjoldastraumen farbar ble lansert til slusene sto klare i 1908. Rutebåter og fraktebåter var travle på fjorden i et halvt hundre års tid, med 10-15 stoppesteder, men så kom bilens tidsalder og mye transport ble flyttet over på vei. I 1933 kom den første brua over Straumen og i 1932 sto svingbrua over slusen ferdig.

Fylkesordføreren roste entusiastene i Sluselaget og Statens vegvesen som har vedlikeholdsansvaret for slusen i dag.

Kultur og samferdsel

– Å holde Skjoldastraumen farbar for båter er en fin blanding av kultur og samferdsel. Vi må også satse på det som er i hjertene våre og ikke bare på det som lønner seg, mente fylkesordføreren.

Sluså Brass under sin dirigent Synnøve Bårdsen Lindanger hjalp folk å holde stemningen og varmen med marsjer og annen rytmisk musikk, og kaker og kaffe og laks og lopper og mye annet var til salgs i bodene som var satt opp.

Noen kraftige regnskyll skremte ingen hjemover, men dødsulykken som rammet en familie i bygda fredag, satte naturlig nok en demper på stemningen. Utedansen om kvelden ble avlyst, og ordfører Harald Stakkestad sa noen minneord og holdt et minutts stillhet i respekt for avdøde.


Artikkeltags