Travelt for Reach

Artikkelen er over 2 år gammel

Reach Subsea har høyere aktivitet enn noensinne og lever positivt resultat i tredje kvartal.

DEL

HAUGESUND: Med seks skip i operasjon og en voksende ordrebok er det Haugesunds-baserte subseaselskapet Reach Subsea ASA i ferd med å legge bak seg et hektisk år i et krevende marked. I dag presenterer Reach sine resultater for tredje kvartal og kan vise til høyeste aktivitet noensinne, og ikke minst: positive resultater. 

Reach har omsatt for 130 millioner kroner i tredje kvartal. Tilsvarende periode i fjor var 86 millioner.

Effekten av tiltak

– Driftsresultatet etter de ni første månedene er 25 millioner kroner, sammenlignet med 14,5 MNOK fra 2016, sier Birgitte Wendelbo Johansen, finansdirektør i Reach.

Høy utnyttelsesgrad av både flåte og fjernstyrte undervannsfartøy er blant årsakene for den positive trenden.

– Vi har hatt litt flaks, men først og fremst har vi vært dyktige. Vi har aldri hatt så lav kostnadsbase som vi har nå.  Disse tallene er den langsiktige effekten av lave kostnader og høy utnyttelsesgrad, sier Wendelbo Johansen.

Reach har innleid skip fra alle våre lokale offshorerederier; SolstadFarstad, Østensjø Rederi og Eidesvik.

Bevegelser i markedet – iskald vinter i vente

Tender-activity, eller summen av alle jobbene vi har lagt inn bud på er nå 1,9 milliarder kroner. Vi får selvsagt ikke alle de jobbene, men dette tallet er høyere enn i fjor, og det forteller oss at det er flere kunder der ute som planlegger mer arbeid enn hva de gjorde før, sier Johansen som forteller at selskapets ordrebok er på cirka 115 millioner.

– Mesteparten av vår ordrebok er kort, og oppdragene gjelder for fjerde kvartal. Det kommer til å bli en iskald vinter, men vi vet at vi har veldig god kostnadskontroll, sier Johansen.

Reach teller 80 ansatte hvorav 22 er på land og resten er offshore. De har kontorer på Risøy, ved Aibel. Selskapet ble børsnotert i 2008.

– Markedet er så som så, men vi er i denne bransjen fordi vi tror det kommer til å bli bedre og vi kommer til å se lys i tunnelen. Da skal vi være klar, sier Johansen til Haugesunds Avis.

Artikkeltags