Milepæl for Rogfast

Prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Tirsdag var en merkedag for Rogfast, da startet den eksterne kvalitetssikringen.

DEL

SAMFERDSEL: – Dette er siste etappe før Stortinget kan behandle  prosjektet. Når kvalitetssikringen er ferdig står bare godkjenning i Stortinget igjen før byggingen av Rogfast kan starte, sier  prosjektleder Tor Geir Espedal i en pressemelding.

Dersom Rogfast blir behandlet i Stortinget til høsten, blir arbeidet satt i gang vinteren 2017. Arbeidet begynner i Mekjarvik, der entreprenøren skal bygge en tilkomst-tunnel inn til selve hovedtunnelen.

Ekstern kvalitetssikring (KS2) er en kvalitetssikring av blant annet kostnader. Ordningen ble innført av Finansdepartementet i 2000, og gjelder for statlige investeringer med kostnadsoverslag på over 750 millionar kroner.

Det er Atkins og Oslo Economics, som på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet, gjennomfører kvalitetssikringen av Rogfast.

Fakta Rogfast

● Verdens lengste undersjøiske vegtunnel, cirka 26,7 kilometer, mellom Harestad i Randaberg kommune og Bokn.

● I tillegg til hovedtunnelen komer ein fire kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy.

● Største dybde er 386 meter under havet, verdens dypeste vegtunnel.

● To-løps tunnel med fire kjøerefelt.

● Maks stigning i tunnelen er fem prosent.

● Prisanslag: 16,8 milliardar kroner.

Målet med Rogfast

● Ferjefri E39 langs Vestlandskysten er et mål for å få en effektiv nord-sørtrafikk mellom byene på Vestlandet.

● Utvikle et felles bo- og arbeidsmarknad for Nord-Jæren og Vestlandet.

● Med Rogfast blir reisetiden mellom Stavanger og Haugesund/Bergen rundt 40 minutter kortere.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkeltags