(Nettavisen:) For nøyaktig et år siden skrev Nettavisen en sak om hvor dyrt det måtte være med strøm før det var dyrere å kjøre elbil enn bensinbil.

Prisene hadde den gang nylig passert én krone. I saken tok vi høyde for at strømprisen inkludert nettleie kunne bli så høy som 4 kroner. Noe høyere anså vi var urealistisk.

Ett år senere passerer prisen sørvest-landet for første gang har 10 kroner. Også drivstoffprisene har økt til dels kraftig.

Strømstøtten redder deg - hjemme

Samtidig som prisene har mangedoblet seg siden den gang, har også strømstøtten kommet inn i bildet. Når den forbedres kraftig fra september, er det nesten «umulig» at strømprisen blir høyere enn i vårt opprinnelige anslag.

Med en strømstøtte på 90 prosent, vil du selv med en strømpris på rundt 40 kroner, slippe unna med under 5 kroner.

Dette er fortsatt svært dyrt, men det betyr at strømmen koster omtrent like mye som drivstoff med en literspris på rundt 22 kroner

  • Bensin: 20 kroner x 0,6 liter per mil = 12 kroner per mil
  • Strøm: 5 kroner total strømpris x 2 kWh per mil + 15 prosent ladetap = 11,5 kroner per mil

(PS! Dette er bare grove anslag. Forbruk og priser varierer til dels mye)

Du må lade mer enn du får utnyttet

I selve ladeprosessen forsvinner det en del strøm i blant annet varmetap, slik at du må betale for en del strøm du ikke får benyttet. Dette ladetapet kan være på typisk 10-25 prosent, avhengig av bil og ladeeffekt.

Hvis du skal fylle opp batteriet med 10 kWh strøm, må du med 15 prosent ladetap reelt kjøpe 11,5 kWh.

Men hva med hytta?

Om du derimot tar deg en tur til hytta eller et annet sted som ikke drar fordel av strømstøtten, begynner det med dagens priser å bli svært kostbart å fylle opp elbilen med strøm.

Den gjennomsnittlige strømprisen i Sørvest-Norge var i forrige uke 6,86 kroner, mens den på Øst- og Vestlandet var 5,64 kroner. I tillegg kommer nettleie på rundt 40 øre.

Dette betyr at prisene er på omtrent samme nivå som hva hurtig- og lynlading for tiden koster:

  • Circle K: 6,79 kroner per kWh
  • Recharge: 7,49 kroner per kWh
  • Mer: 6,39 kroner per kWh

Denne uken ser strømprisene ut til å stige enda mer, og vi passerer på det verste 10 kroner per kWh.

I tabellen under kan du se prisen per mil med ulikt forbruk og strømpris:

Total strømpris Forbruk/mil Pris per mil Pris per mil ink ladetap
kr 4,00 1,5 kr 6,00 kr 6,90
kr 6,00 1,5 kr 9,00 kr 10,35
kr 8,00 1,5 kr 12,00 kr 13,80
kr 10,00 1,5 kr 15,00 kr 17,25
kr 12,00 1,5 kr 18,00 kr 20,70
kr 4,00 2 kr 8,00 kr 9,20
kr 6,00 2 kr 12,00 kr 13,80*
kr 8,00 2 kr 16,00 kr 18,40
kr 10,00 2 kr 20,00 kr 23,00
kr 12,00 2 kr 24,00 kr 27,60
kr 4,00 2,5 kr 10,00 kr 11,50
kr 6,00 2,5 kr 15,00 kr 17,25
kr 8,00 2,5 kr 20,00 kr 23,00
kr 10,00 2,5 kr 25,00 kr 28,75
kr 12,00 2,5 kr 30,00 kr 34,50

* Mest representative tallet gitt dagens situasjon og en gjennomsnittsbil.

Til sammenligning er dette den rene drivstoffkostnaden på bensin- og dieselbil:

Pumpepris Forbruk/mil Pris per mil
kr 18,00 0,4 kr 7,20
kr 20,00 0,4 kr 8,00
kr 22,00 0,4 kr 8,80
kr 24,00 0,4 kr 9,60
kr 18,00 0,6 kr 10,80
kr 20,00 0,6 kr 12,00
kr 22,00 0,6 kr 13,20*
kr 24,00 0,6 kr 14,40
kr 18,00 0,8 kr 14,40
kr 20,00 0,8 kr 16,00
kr 22,00 0,8 kr 17,60
kr 24,00 0,8 kr 19,20
kr 18,00 1 kr 18,00
kr 20,00 1 kr 20,00
kr 22,00 1 kr 22,00
kr 24,00 1 kr 24,00

* Mest representative tallet gitt dagens pumpepriser og gjennomsnittsbil.

Som vi kan se er det allerede slik at bensin- og strømprisen er mer eller mindre lik. Tilfeldigheter i pumpeprisen på tidspunktet du fyller, og når på dagen du lader bilen, kan vippe tallene den ene eller andre veien.

Hvis strømprisene derimot legger seg på nivået som denne uken starter på, vil bensinen være det billigste valget.

Drivstoff er bare en liten del av totalkostnaden

Dette betyr likevel ikke at det nødvendigvis er billigere å ha en bensinbil hvis strømprisene fortsetter å gå opp.

Årsaken er at drivstoff er en ganske liten kostnad i det store bildet, enten det er elbil eller bil med forbrenningsmotor. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) gjennomfører hvert år beregninger av de totale bilkostnadene for forholdsvis nye biler.

Deres regnestykke viser at drivstoff gjerne utgjør bare rundt 5-20 prosent av de totale kostnadene ved å ha og bruke bil, avhengig av hva slags type bil du har.

Så dyrt er det egentlig å bruke bilen