Statens vegvesen vurderer å bygge ny Bømlafjordtunnel

Bømlafjordtunnelen er et problem for Statens vegvesen.

Bømlafjordtunnelen er et problem for Statens vegvesen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

I desember 2000 ble den nesten åtte kilometer lange Bømlafjordtunnelen tatt i bruk. Nå, snart 16 år senere, vurderer Statens vegvesen å bygge en helt ny tunnel.

DEL

SAMFERDSEL: – Det er en utfordrende sak for oss det der. Enten må tunnelen bygges om, eller så må den erstattes. Det er altfor bratt i forhold til dagens krav, sier Signe Eikenes fra Statens vegvesen om Bømlafjordtunnelen til Bergens Tidende.

Problemet med tunnelen er at den mangler rømningsmuligheter og dessuten er den for bratt. EU-krav sier tunneler maks skal ha fem prosents stigning, Bømlafjordtunnelen har 8,5 prosent.

– Det er en liten nøtt for oss dette. Samfunnet stiller stadig strengere krav. Vi vet at tunnelen er for dårlig, sier Eikenes til Bergens Tidende.  Eikenes er prosjektleder for E 39-utbyggingen fra Bokn til Os.

Artikkeltags