Slik kan den nye hydrogenferjen bli seende ut

Illustrasjonsfoto av den kommende Hydrogenferjen til Norled.

Illustrasjonsfoto av den kommende Hydrogenferjen til Norled. Foto:

De siste skipsdesigntegningene av den kommende hydrogenferjen til Norled er nå klare.

DEL

SAMFERDSEL: Det har gått knappe to måneder siden Norled signerte kontrakten med Statens vegvesen for å bygge verdens første hydrogenferje som skal frakte biler og passasjerer på Hjelmelandsambandet.

Sammen med skipsdesigner LMG Marin og partner Westcon Power & Automation and har Norled skapt et skipsdesign som forventes å bli verdenskjent, forklarer teknisk direktør i Norled Sigvald Breivik i en pressemelding.

– Målet vårt er å skape et nytt ikon innen miljøvennlige ferjer som etterfølger elferjen «Ampere» sin ikoniske verdi, sier han.

– Stor interesse

Breivik forteller at interessen for den nye norske ferjen har vært stor både i Norge og internasjonalt.

– Men ikke minst blant utenlandske medier innen både maritime miljøer og andre miljøer som arbeider for mer bærekraftig skipsfart, forklarer Breivik i meldingen.

Hydrogenferjen skal være tilpasset universell utforming med brede og terskelfrie adkomstveier uten bruk av heis.

I tillegg har skipsdesignet blant annet tatt høyde for at ferjen får rene kjørebaner for enkel logistikk av kjøretøy, står det i pressemeldingen.

Håper drift om to år

Hydrogenferjen skal gå i rute på Hjelmelandsambandet i Rogaland fra april 2021. Men fram til da er det fortsatt en rekke milepæler i prosjektet som skal besluttes, herunder valg av verftet som skal bygge fartøyet.

– Vi er i dialog med flere anerkjente verft i både Norge og utlandet. Dette er ett av de største innovasjonsprosjektene som Norled har hatt, og vi gjør grundige vurderinger, understreker Breivik.

Norleds ambisjon er å kunne meddele hvilket verft som får bygge hydrogenferjen før påsken starter.

Artikkeltags