VG: Flere veiprosjekt kan ryke

I Aksdal møtes møtes E39 og E 134 og har samme trase til de skiller lag i Våg. Foto: Eva M. Sternhoff

I Aksdal møtes møtes E39 og E 134 og har samme trase til de skiller lag i Våg. Foto: Eva M. Sternhoff Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

15 veiprosjekt i Norge står i fare dersom kostnadsrammen i Nasjonal Transportplan (NTP) skal overholdes. Det melder VG tirsdag.

DEL

SAMFERDSEL: Blant veiprosjektene som er nevnt er E 39 Aksdal–Våg, E 39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) og E 134 Vågsli–Røldal, skriver VG.

Det er i en rapport laget av Oslo Economics, på bestilling fra Entreprenørforeningen for bygg og anlegg og Veidekke, det står at store kostnadstap på prosjektene kan sette flere av dem i fare.

I rapporten kommer det fram at prislappen på veiprosjekter i gjennomsnitt har blitt 40 prosent dyrere gjennom planleggingsfasen.

Det presiseres riktignok at de ikke har grunnlag for å anslå akkurat hvilke prosjekter som står i fare, men at det antas at det er de som har kommet kortest i utredningsprosessen i tillegg til de som havner utenfor planperioden.

40 prosent dyrere

Et annet utfall kan være – ifølge VG – at det er skattebetalerne som må betale mer for at veiprosjektene skal bli realisert.

– Vi er bekymret. Det er viktig å få fram at kostnadsøkningene ikke skyldes økte lønnskostnader eller lavere effektivitet, men at det skyldes andre krav i prosjektene enn hva som er planlagt, sier Kari Sandberg til VG.

Hun er direktør i Entreprenørforeningen for bygg og anlegg.

Hun mener det er fullt mulig å bygge veiene billigere ved å velge nye modeller for veibygging. Hun viser blant annet til at Nye Veier AS har i sine prosjekter klart å redusere kostnadene med 20 prosent.

– Vi er helt avhengig av forutsigbarhet. Frykten for oss er at mange av prosjektene står i fare for å ikke bli bygd, sier hun.

Håper alle blir realisert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til avisa at målet er å få alle veiprosjektene realisert. Men han har over lang tid vært bekymret for kostnadsøkningen i veiprosjekter.

– Rapporten viser en stor kostnadsvekst. Men det er flere faser i et prosjekt. Fra man begynner å utrede et prosjekt, ser man en kostnadsøkning på rundt 40 prosent. Men der man blir ferdig på plansiden, er kostnadene under kontroll. Kostnadsøkningene skyldes blant annet lokale krav og at prosjektene utvikler seg i en mer ambisiøs retning, sier han til VG.

Artikkeltags