LANDET RUNDT (Nordlys): – Det er rett og slett fullstendig håpløst, sier Hanssen.

Vennegjengen på 16 personer fra Tromsø har lenge planlagt en tur til Malaga i slutten av mai. Billettene med SAS var bestilt for lenge side for å få en god pris.

– Det lønner seg å være tidlig ute. Ikke alle reiser samtidig, men de fleste hadde bestilt billetter sørover 21. mai og hjemover 29. mai, forklarer Trond Agnar Hanssen.

Kansellert

Helt tilfeldig oppdaget en av de reisende at returen fra Malaga var satt til kansellert i SAS-appen.

– Vi var 10 stykker som skulle reise hjem denne dagen. Ingen av oss har fått verken tekstmelding eller e-post fra SAS som informerte om denne kanselleringen. Og det var lite hjelp å få fra SAS kundeservice, sier Hanssen.

Han forteller at SAS bekreftet at returen var kansellert, men at de ikke kunne forklare hvorfor ingen hadde fått beskjed.

– Og hjelpen derfra var elendig. SAS hadde ingen alternativer den dagen, og foreslo å booke oss om til dagen før eller to dager etter, forteller han.

Booket og betalt program

Vennegjengen har laget et program for alle dagene, som er booket og betalt. Å reise dagen før er derfor ikke aktuelt.

– Og det er ikke så enkelt å forlenge ferien med to dager heller. Så da måtte vi undersøke alternative flyselskaper og endte opp med å bestille med Flyr. Men nå var vi sent ute, og billettprisene er selvsagt langt høyere. Returbilletten med Flyr ble like dyr som den opprinnelige tur/retur-billetten med SAS, sier Hansen.

Han forteller at han har hørt om mange andre som har hatt lignende opplevelser med SAS den siste tiden.

– Jeg vet om flere som har booket billetter med SAS, men så har turen enten blir kansellert eller booket om. En i reisefølget har hatt tre reiser med SAS den siste tiden. Alle har blitt endret. Sånn kan de ikke være, sier Trond Agnar Hanssen.

Ikke refundert med en gang

Da han og de andre i reisefølget ba om å få refundert billetten som er kansellert, fikk de seg en ny overraskelse.

– Svaret var nei. Siden billettene nedover og oppover var bestilt samtidig, kunne ikke returen refunderes før reisen var gjennomført. Vi kunne ikke engang få en bekreftelse på beløpet som skal refunderes. Det er rett og slett elendig, sier Hanssen.

SAS har alltid vært førstevalget hans.

– SAS har liksom alltid vært selskapet man kunne stole på. Hadde man bestilt en billett, så visste man at flyet gikk. Sånn er det ikke lengre. Flere og flere forteller nå om slike opplevelser. Og det er ikke snakk om en liten ruteendring, men i dette tilfellet går det ikke fly i det hele tatt den dagen, sier Hanssen.

Han har forståelse for at SAS og andre flyselskaper har vært igjennom en vanskelig periode med korona. Men han mener at det da er desto viktigere at de er til å stole på nå når de skal vinne tilbake passasjerene.

– Tillit er det aller viktigste. Når vi skal på ferie, vil vi bruke energien til å glede oss. Nå går man jo rundt med en klump i halsen og lurer på om flyet går. Og når man reiser i jobbsammenheng, er det minst like viktig at flyene går som avtalt. Nå må SAS skjerpe seg og begynne å ta ansvar. De kan ikke holde kundene for narr på denne måten, mener Trond Agnar Hanssen.

Omikron og krigsutbrudd

Pressesjef John Eckhoff i SAS forklarer kanselleringen blant annet med pandemien.

– Omikron og krigsutbruddet har gjort det vanskeligere å planlegge et trafikkprogram tilpasset etterspørselen. Vi har dessverre vært nødt til å kansellere en del ruter, og vi jobber med å varsle kundene fortløpende. På grunn av at det er relativt mange endringer og enkelte av dem må håndteres manuelt, vil det være noen kunder som oppdager endringen før vi får gitt beskjed om den, skriver Echhoff i en e-post til Nordlys.

Han er gjort kjent med all kritikken som Hanssen kommer med.

– Når flyselskapet kansellerer en reise, får man selvsagt refundert billetten om vi ikke klarer å booke om til en reise innen rimelig tid. Jeg er helt enig i at det er trist for dem som rammes av kanselleringer, men vi ser at markedet er i ferd med å normaliseres. Det er gode nyheter for både passasjerene og oss, skriver Eckhoff.