STREIK: – Dette er veldig dårlige nyheter for våre passasjerer, sa administrerende direktør i SAS Anko Van der Werff til pressen da det ble klart at meklingen ikke hadde ført fram mandag ettermiddag.

– Dette var sommeren der alle så fram mot å reise igjen. Dette er veldig dårlige nyheter, gjentok han.

Han var ikke nådig mot pilotene etter at streiken var et faktum.

– Vi har nettopp vært gjennom en forferdelig pandemi, vi har mottatt mange penger fra skattebetalerne, og det er derfor skammelig at dette er måten pilotene betaler tilbake sjenerøsiteten og tålmodigheten som alle landene har hatt med selskapet.

Over 580 flyginger kan bli kansellert

900 SAS-piloter i Norge, Sverige og Danmark går nå ut i streik, noe som blant annet vil ramme flytrafikken til og fra Norge hardt.

– Avgjørelsen om å gå ut i streik viser en sjokkerende liten forståelse for den kritiske situasjonen som SAS befinner seg i, sa Werff.

– SAS står i en enormt vanskelig økonomisk situasjon. Med en konflikt på toppen av det hele så er dette meget vanskelig, utdypet forhandlingsleder i SAS, Marianne Hernæs.

Hun sier uenigheten går på kompensasjon og fleksibilitet.

SAS opplyser at 50 prosent av deres flyginger innstilles, og at 30.000 passasjerer blir berørt hver dag. De flygingene som gjennomføres av SAS Link, SAS Connect og SAS eksterne partnere berøres ikke av streiken.

Kjernen i konflikten

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye arbeidsplassene.

Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen sier at mye av konflikten handler om hvordan SAS har behandlet sin ansatte de siste årene.

– Den skandinaviske modellen er viktig for oss. Det er viktig for oss at piloter har ansettelsestrygghet i det flyselskapet man jobber for. Vi har ikke kommet i mål med det, og vi har ikke kommet i mål med når det gjelder spareplanen SAS har kommet med, sier Lindgren.

– Vi har innsett at SAS ikke vil ha enighet. SAS vil ha streik, sier Lindgren.

– SAS vil ha streik

Partene har meklet siden 13. juni, og fristen har vært utsatt en rekke ganger. Lørdag ble fristen utsatt til mandag klokka 12. Men meklingen førte likevel ikke fram, og 900 piloter går ut i streik.

– Dette er sjette gang pilotene går ut i streik på 12 år. Hvordan skal vi klare å finne noen som vil investere i dette selskapet hvis vi fortsetter på denne måten, spurte SAS-sjef Werff da han snakket med pressen.

Leder for SAS-pilotene i Norge, Roger Klokset, sier imidlertid at de har tilbudt store endringer i sine vilkår.

– Det er uforståelig at SAS ikke har akseptert dette. Vi har hatt som mål å komme til enighet, men SAS har vist manglende vilje til å finne løsning. Derfor er det SAS som nå må bære ansvaret for streiken, og at passasjerene blir rammet, sier han.

Holder døren åpen

SAS har varslet at de holder døren åpen for nye samtaler. Lindgren i den svenske pilotforeningen sier at de også håper at de kan komme tilbake til forhandlingsbordet.

– Men at det kreves at arbeidsgiveren flytter seg, sier Lindgren.

Klokset sier de er villig til å streike lenge om nødvendig, men at de håper at SAS tar til fornuft.

– Nå er det helt opp til SAS å vise reell vilje til å finne en løsning. Gjør de det, vil vi sette oss tilbake til forhandlingsbordet, sier Klokset.

SAS-aksjen sank som en stein etter at streiken ble et faktum. En knapp time etter at nyheten ble kjent hadde selskapet falt 10,76 prosent.

Fakta om flyselskapet SAS

* Flyselskapet SAS ble grunnlagt i 1946 etter en sammenslåing av de nasjonale luftfartsselskapene i Norge, Danmark og Sverige.

* Første tur gikk til New York 17. september 1946. Turen tok 25 timer, og det var nødvendig med tre landinger for å fylle drivstoff underveis.

* Før pandemien hadde SAS mer enn 800 daglige avganger. Selskapet fløy over 30 millioner passasjerer i året til over 125 destinasjoner i Europa, USA og Asia.

* Sverige og Danmark eier 21,8 prosent hver av aksjene i SAS, den norske stat har tidligere vært aksjonær.

* Selskapet be hardt rammet av koronapandemien, og varslet i februar restrukturering og kostnadskutt på 7,5 milliarder kroner. Selskapet ønsker hente inntil 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital.

* Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. De oppsagte pilotene får ikke automatisk tilbake jobbene i morselskapet, som isteden benytter seg av piloter fra de to bemanningsselskapene, framholder pilotforeningene.