Tide Carrier ba aldri om hjelp

Bergingen av lasteskipet Tide Carrier kan beløpe seg til mange millioner kroner. Miljøstiftelsen Bellona krever at flere forhold rundt skipet granskes.

Bergingen av lasteskipet Tide Carrier kan beløpe seg til mange millioner kroner. Miljøstiftelsen Bellona krever at flere forhold rundt skipet granskes. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det havarerte lasteskipet Tide Carrier ba aldri selv om assistanse.

DEL

SJØFART: Hovedredningssentralen ble varslet av sjøtrafikksentralen på Kvitsøy i Rogaland.

Ifølge Stavanger Aftenblad varslet Kvitsøy VTS (Vessel Traffic Service) Hovedredningssentralen Sør-Norge klokka 10.48 onsdag. VTS-en overvåker skipstrafikken i rogalandsområdet.

– Vi fikk melding om at skipet skulle gå fra Feistein-området, og de bekreftet at de hadde startet. Da vi så på radaren at det drev innover, sendte vi taubåter, selv om kapteinen sa at alt var i orden, sier trafikksentral-sjefen Tormod Våga.

– Det er litt spesielt. De påsto at alt var bra, men det kunne vi se at det ikke var. Da taubåtene kom fram, hadde de allerede kommet så langt inn som de ble liggende, fortsetter Vågå.

Koster millioner

Kystverket og bergingsselskapet kan komme til å kreve minst 5 millioner kroner etter bergingen av lasteskipet Tide Carrier ved Feistein fyr på Jæren.

– Det er mulig vi ender med et krav på mellom to og tre millioner kroner. Men dette tallet er i øyeblikket usikkert – i begge retninger, sier seniorrådgiver Rune Frostvin i Kystverkets beredskapsseksjon til Stavanger Aftenblad.

Miljøstiftelsen Bellona tror skipet kan utgjøre en miljøtrussel.

– Bellona fikk allerede i 2015 et anonymt tips om at dette skipet var på vei til opphogging på en strand i Asia. Vi mistenker at skipet var på vei til å bli smuglet ut av Norge da det gikk på grunn. Det er i så fall ulovlig eksport av farlig avfall fra Norge, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Krever etterforskning

Hauge sier at stiftelsen ble tipset om skipet i 2015.

– Siden da har det ligget i opplag, før det i forrige uke skiftet både eier, navn og flaggstat. Skipet fikk også inndratt alle godkjenningene sine fra DNV-GL, og hadde forbud mot å gå fra kai. Likevel forlot det havna. Dette er strengt ulovlig, og vi forlanger at skipet tas i arrest så snart det kommer til land i dag, sier Hauge til NTB.

Han mener det nå er avgjørende å finne ut hvem som eier skipet og hvor det var på vei.

– Dette er en kriminalsak og politiet må bli koblet inn. Her trengs full etterforskning, mener Hauge.

Han mener at også den opprinnelige eieren av skipet, Eide Marine Services AS, må granskes.

Ifølge klassifiseringsselskapet DNV-GL (tidligere Veritas) har skipet ligget i opplag i Høylandsbygd i Sunnhordland siden oktober 2007.

Men i februar i år ble selskapet oppmerksom på at skipet var flyttet og at det var aktivitet om bord. Dette førte til at DNV-GL inndro klassesertifikat skipet må ha for å kunne gå fra kai og være operativt.

Nytt klasseselskap

Ifølge Sjøfartsdirektoratet har et annet selskap – Union Marine Classification Society – overtatt som klasseselskap. Dette selskapet er godkjent av skipets flaggstat Komorene, som har utstedt fartøyets sertifikater.

– Alle papirer er i orden, skipet hadde de sertifikatene som er nødvendige for å ha tillatelse til å seile, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i direktoratet.

Direktoratets inspektører var om bord i skipet og utførte et tilsyn i forrige uke. Tilsynet resulterte i åtte pålegg.

Tide Carrier ble tauet til kai i Gismarvik i Tysvær torsdag. Så fort det er mulig, vil inspektørene gå om bord for å sjekke om påleggene er utført.

– Hvis så ikke er tilfelle, kan vi ilegge et overtredelsesgebyr, sier Haugberg.

Artikkeltags