Det er en underlig jobb, å jobbe med nyheter. Vi skal alltid være aktuelle. Jakter på det som er nytt. Kan bruke mye tid og krefter på å finne ut av noe, og idet vi er ferdige, og publiserer – er det på en måte utdatert. Da er det fortalt. Vi må videre.

I gamle dager hadde vi deadline én gang hver dag. Nå er det deadline hele tiden. Vi kan alltid publisere – og hvert sekund gjennom døgnet har vi lesere som sjekker om det er noe nytt.

Pulsen går fortere.

I en slik hverdag er det viktig at vi av og til stopper opp. Ser litt bakover.

Og vi har mye å se tilbake på.

I dag, 3. desember, er 127-årsdagen til Haugesunds Avis. Jobben vår, oppgaven med å fortelle nyhetene, startet mens Ivar Aasen, Johannes Brahms og Alfred Nobel fortsatt levde. Før Nikolai II ble tsar i Russland. Før det ble alminnelig stemmerett, for menn, i Norge.

Det har vært noen nyheter, for å si det mildt. For noen opplevelser vi har hatt sammen, leserne og Avisen. Gode og vonde. Morsomme og tragiske. Noen ganger har vi vært sabla gode, det må jeg ubeskjedent få si. Og noen ganger har vi snubla, misforstått. Rotet det til litt. Vært nede i knestående.

Men vi har alltid reist oss. Fordi vi vil og må. Leserne forventer det av oss. Fordi leserne og annonsørene har gitt Haugesunds Avis en enestående posisjon som medfører et stort ansvar. Og vi får aldri gjort noe med det som har vært, men vi kan alltid gjøre noe med det som kommer. Derfor er det enda viktigere å løfte blikket og se framover.

Det som det er viktig at vi belyser og skriver om, skal vi belyse og skrive om. Det er et fornyet løfte fra oss i Haugesunds Avis. Så er ikke alle enige om hva det er viktig at vi skriver om. Vi skal prioritere det som er viktig for flere, eller det som er ekstremt viktig for noen. Dette er kjernen i vår eksistens.

Samtidig skal vi engasjere, underholde, interessere, begeistre, opplyse og provosere.

Og vi må stadig endre oss. Vi startet året med en strategiprosess. Der så vi på samfunnsoppdraget vårt, og hva vi skal gjøre mer eller mindre av for å være verdifulle for leserne. Vi har gjort noen grep i den sammenheng:

Mer nyttige: Vi lager mer journalistikk som skal være nyttig for folk i hverdagen. Som kan hjelpe folk til å finne fram til gode opplevelser og tilbud på Haugalandet. Som sammenligner priser og tjenester. Som gir guider og forklaringer. Som forteller om kulturtilbud og arrangementer i helgene.

Mer relevante for unge: Digitaliseringen av redaksjonelle medier gjør at vi når unge voksne bedre. Likevel er gruppen sterkt underrepresentert blant leserne. Vi skal lage mer journalistikk som er relevant også for yngre lesere.

Mer relevant for kvinner: Det er flere menn enn kvinner som leser Haugesunds Avis. Vi ser ingen grunn til at det skal være slik, og vi må lage mer stoff som er relevant for flere kvinner. Her har vi i år etablert et stort leserpanel der kvinnelige lesere er direkte i dialog med journalistene våre om mange forskjellige temaer. Resultatet er en rekke artikler som vi ellers ikke hadde laget. Vi er takknemlige til de som bidrar der.

Mer lyd: Haugesunds Avis har tre podkaster nå. Vi har sportens Frelst der det snakkes om fotball. Så er det Preik der Vilde Aurora Drevland Klyve møter unge mennesker som har noe viktig å fortelle. I tillegg har vi Peiling der vi lager enkeltepisoder som forklarer og belyser temaer sporadisk. Med podkaster når vi også et annet og yngre publikum.

Mer direktesport: I samarbeid med TV2 vil vi levere strømming av fotball i en skala landet ikke har sett før. I tillegg skal vi fortsette å sende klatring, motorsport, friidrett og andre ting vi tror er veldig interessant for mange nok.

Mer Alt: Vi er også en del av et nettverk av andre Amedia-aviser som gjør at abonnenter som har +Alt-abonnement vil få tilgang til en enda større mengde podkaster, videoer, journalistikk og mer. Dette er så omfattende at det også jobbes hardt med å lage bedre brukeropplevelser der det du er interessert i kan bli løftet fram fra det du ikke er interessert i.

Vi har altså ambisiøse planer for vårt 128. år. Ressurskrevende planer. Samtidig er det tøffe tider. Prisene stiger for alle, og for oss. Med stigende økonomisk uro, faller også våre inntekter, både fra annonser og abonnement. Mens alle kostnadene øker. Da må vi også ta en del grep. Vi må spare og kutte, men samtidig passe på at våre dyktige ansatte har gode vilkår for å gjøre en best mulig jobb for lesere og kunder. Vi er takknemlige og ydmyke for at folk støtter opp om lokalavisen i en slik tid.

Det som helt sikkert vil bli en vurdering i 2023, er frekvens for papiravisa. Den er fortsatt viktig for mange, men flere og flere velger å lese oss digitalt. Selv om flere har papiravis, er det nå under 15 prosent av abonnentene som ikke bruker oss digitalt. Mobiltelefonen er den mest brukte leseplattformen.

Og om det nå trykkes færre og færre papiraviser, så koster det likevel like mye eller mer å trykke. Og distribusjonsselskapet må kjøre like langt, selv om det stoppes ved noen færre postkasser. Mens alle priser går opp. Dette gjør at vi i 2023 helt sikkert må se på om papiravisen skal komme sjeldnere ut, for å sørge for at vi har nok ressurser til å lage journalistikken. Dette har allerede skjedd i større aviser enn vår. Men ingen beslutninger er tatt; dette tar vi ikke lett på.

Uansett skal vi sørge for at Haugalandet har en sterk, positiv, undersøkende og kritisk Haugesunds Avis også i vårt 128. år. Vi takker for at dere fortsatt er med oss – og sammen gjør vi Haugalandet bedre.