Gå til sidens hovedinnhold

Steinsvikrittet setter opp egen båt

Artikkelen er over 3 år gammel

Steinsvikrittet vil ha flere deltakere fra sørfylket, og setter opp hurtigbåt fra Stavanger til Slåttevik.

SYKLING: Som Haugesunds Avis skrev for noen uker siden, stuper interessen for sykkelritt. Verst går det utover terrengrittene. 

Det bekrefter Norges Cykleforbunds sportskoordinator Thomas Dahlsrud.

– Vi ser et større fall blant terrengsykkelrittene. Dette skyldes nok i stor grad effekten av nedgangen i «de store» terrengrittene, men den noe dalende interessen er nok i første omgang en konsekvens av en klassisk idrettsbølge, skriver Dahlsrud i en e-post til Haugesunds Avis, før han legger til:

– Nå gjelder det bare å skape en ny bølge for sykkel.

 

– Når folk har gjort noe, så er de ferdig med det

Mens Hårfagrerittet  står i fare for å bli lagt ned på grunn av deltakersvikt, har Steinsvikrittet over to måneder på seg til å få opp interessen.

– Du kan jobbe deg halvt i hjel for å få økning, men vårt mål er å opprettholde antall deltakere. Det gjelder å stå gjennom de dårlige tidene, som alt annet, sier Håkon André Waage.

Han er prosjektleder for Steinsvikrittet, som har vokst seg til å bli distriktets største terrengritt. Men selv storebror er i utforbakke: I 2015 ble det satt ny rekord med over 700 deltakere, men i fjor var tallet nede i 440.

– Alt går i trender, og når folk har gjort noe, så kan det virke som at de er ferdig med det for en stund, sier Waage som en forklaring på at interessen går ned – og hvorfor hinderløpet The Beast plutselig har blitt den nye farsotten.

Han tror også at det kanskje er for mange lokale idrettsarrangementer å velge mellom.

Les også

The Beast blir større neste år

 

– Kan bare sykle ned og hive seg på

Steinsvikrittet gjør uansett sitt for å lokke til seg (flere) deltakere: En ny trasé til over 750.000 kroner som sto ferdig i fjor, lavere pris enn de fleste andre – og et samarbeid med Den festivalen i Vangen.

Nå gjøres det også «et spennende tiltak mot potensielle syklister sør for Boknafjorden», ifølge prosjektlederen.

– Vi setter opp hurtigbåt fra Stavanger. Da kan deltakerne bare sykle ned til terminalen og hive seg på, sier Waage.

Båten vil gå til Slåttevik kai, som ligger bare én km fra start- og målområdet på Tysværvåg idrettsanlegg.

 

– Jeg tenkte det var en god idé, og håper potensielle deltakere fra sør tenker det samme. Deltakerne vil spare et betydelig beløp på å velge båt i stedet for å ta egen bil nordover. I tillegg sparer det miljøet, sier han om båtturen på rundt en time.

Dette skjer i samarbeid med rederiet Norled, som tilbyr leie av hurtigbåter.

– Vi gjør dette rett og slett for å få oppmerksomhet i sørfylket. Båt vil forenkle deres tur og gjøre det rimeligere, sier Waage.

Hurtigbåten har plass til over 100 deltakere med sykler.

– Vi har god plass til syklister fra sørfylket. Det gir de også muligheten til å starte sitt eget lille afterritt på turen hjemover, sier han.

 

Kommentarer til denne saken