NÆRINGSLIV: Hadde verden vært i normaltilstand, skulle flyplassen på Helganes gått inn i sin travleste tid nå.

Om få uker er det skoleferie. Tiden der et stort antall passasjerer skulle fylt avgangshallen med forventning og badetøy i bagasjen. Folk skulle reist til Spania og Hellas i charter- og rutetrafikk utenlands fra Helganes.

I stedet er Haugesund lufthavn på sparebluss. Forrige uke rundet de 2.000 reisende i uka, som er en positiv milepæl i pandemi-perioden.

– Vi har 10.000-12.000 reisende i vanlige uker. I sommermånedene enda flere, sier kommersiell leder Pål Visnes i Lufthavndrift AS.

Flytrafikken er falt til 15–20 prosent av det som er normalt.

Det store spørsmålet nå er når ting kommer i gang igjen. Blir det utenlandstrafikk og charterreiser fra Helganes i sommer?

Kan utvide aktiviteten

– Vi utfordres til å holde åpent og er ukentlig i kontakt med flyselskapene, der vi ser tydelige signaler på planlagt oppstart framover. Ting begynner å røre på seg, litt etter litt, sier Visnes.

Men ennå er det ikke mye som er konkret. Ennå gjenstår avklaring om hvilke land som åpner grensene – og når de gjør det. Dessuten hvor lenge reiserådene fra Utenriksdepartementet vil gjelde.

– Først og fremst må flyplassen få avklart egen drift, ut fra krisepengene. Forhandlingene med Avinor pågår nå, sier Visnes.

Spørsmålet er i hvor stor grad støtteordningene fra staten, som organiseres fra Avinor, gir Haugesund lufthavn rom for å utvide åpningstidene.

Men det som er klart, er at milliardene i statlig støtte til norsk luftfart, også skal komme flyplassen på Helganes til gode. Noe lokale politikere på Stortinget har forsikret skal skje.

– Når avtale om støtte er på plass, vil vi forhåpentlig utvide åpningstidene. Da vil vi også kunne utvide trafikken, sier Visnes.

– Widerøe banker på døren

I dag er flyplassen åpen to timer om morgenen og to timer om kvelden.

– Widerøe har bedt om restart av Bergen-ruten. Men vi har vært nødt til å si nei til, for vi har ikke midler til å holde flyplassen åpen i tidsrommet ruten går i, sier Visnes.

Det er i tillegg andre faktorer som styrer gjenåpningen, der to er vesentlige.

– Det ene er hvilke og når tid ulike land åpner grensene igjen. Det andre er når tid flyselskapene kan og vil sette flyene i trafikk igjen, sier Visnes.

Han nevner Spania, som har varslet gjenåpning. Ryanair har direkterute til Malaga og Alicante fra Helganes.

– Ingenting er på plass ennå, men vi vet at det er ting på gang og at flyselskapene ønsker å komme i sving. Muligens kan det skje noe fra månedsskiftet juni-juli, sier Visnes.

Venter på signal om Danmark

Chartertrafikken til Kreta, Gran Canaria, Tyrkia og Spanias fastland ligger i fanget hos reiseselskapene.

– Tui, Wing og Apollo har kuttet fram til 20. august. Åpnes det opp igjen da, kan det bli reiser derfra og resten av sesongen. Men dette er det ikke vi som flyplass som bestemmer.

– Danmark åpner opp igjen. Hva med Københavnruta fra Helganes?

– Jeg tror ikke det skjer noe i juni. Vi er avhengige av hva SAS bestemmer seg for, om de blir noe fra juli av. Vi venter på avklaring fra SAS, som har ruten, sier Visnes.

Haugesund lufthavn er imidlertid svært interessert i å øke innlandstrafikk til norgesferier og gjenoppta charter- og feriedestinasjonene utenlands.

– Når vi får utvidet åpningstider og inntekter på plass igjen, er vi heldigvis en smidig og lettbent organisasjon som raskt kan øke aktiviteten, sier Pål Visnes.

Luftfarten globalt er gjennom krisetiden tvunget til å se på effektivisering og kostnadsbesparelser.

– Da vi overtok som privat aktør, gjorde vi mange av disse endringene. Vi er godt rigget og ser fram til å få alle tilbake i jobb og de reisende av gårde igjen, sier Visnes.