Ber bilister ta hensyn i Førresbrekka

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I morgen stenges Førretunnelen. Hvis alt går etter planen, åpnes den igjen før juli. I mellomtiden skal E 134-trafikken gjennom boligfeltet Førresbrekka.

DEL

TYSVÆR: Prosjektleder Einar Færaas i Statens vegvesen har en klar oppfordring til alle som nå skal kjøre gjennom Førresbrekka de neste månedene.

– Dette er en 30-sone som går gjennom et boligfelt. Langs veien er det en barnehage. I tillegg er det skolebarn som krysser veien på to steder. Vær så snill å vis hensyn, er prosjektlederens bønn.

Jobber til 02.00

Hovedgrunnen til at tunnelen stenger mandag, er at tunnelåpningen i øst skal bli dobbel så stor. Dette for å lage et avkjøringsfelt til dem som skal til de forskjellige boligfeltene i Førre-området. Samtidig skal resten av tunnelen gjennom en nødvendig oppgradering.

LES OGSÅ: Litt krøll før det blir bedre om vel ett år

– Sprengningsarbeidet skal være ferdig til påske. Under arbeidet inne i tunnelen kjører entreprenøren doble skift. Det betyr arbeid fra tidlig morgen til to om natten, opplyser Færaas, som legger til at sprengningsarbeidet opphører klokken 22.00.

Trolig fire måneder

Grunnen til at de kjører doble skift, er tidspresset. Vegvesenet ønsker å holde tunnelen stengt så kort tid som mulig.

– I kontrakten med entreprenøren står det at tunnelarbeidet skal være ferdig innen fire måneder. Man vet imidlertid aldri helt hva man møter på under tunnelarbeid. Derfor har vi gått ut og sagt at det kan ta opp til seks måneder.

– Hvis det går over fire måneder, vil dere likevel ta pause i fellesferien?


– Vi ønsker ikke det, men vi har ikke avtalefestet det med Vassbakk & Stol foreløpig.

– Bare 15 min mer i T-en

Alt arbeidet på utsiden vil skje på dagtid. Det legges ikke opp til stenging av kjørefelt under arbeidet.

– Folk må likevel belage seg på en del kø i trafikkerte perioder. For dem som ikke liker kø, kan jeg anbefale T-forbindelsen. Kjører du fra Raglamyr til Aksdal, tar det bare et kvarter lenger med T-forbindelsen, påpeker Færaas.

Gangsti og grønt

Arbeidet med ny kryssløsning på østsiden av Førretunnelen startet i fjor høst. I mai neste år skal prosjektet være ferdig.

LES OGSÅ: Kan forbli stengt til september


Foruten oppgradering av tunnelen og en mye bedre kryssløsning for Førre-folket, tror Færaas at området rundt vannet vil bli estetisk bedre når prosjektet er ferdig.

– Vi skal legge til rette for en sti rundt vannet, med tilhørende grønn utsmykking. I tillegg blir det nye busstopp på begge sider av veien, inkludert sykkelparkering. Jeg tror området vil framstå som finere enn det var, men det kommer jo an på øyet som ser, sier Færaas.


118 millioner kroner (2013) vil hele prosjektet koste. Staten bidrar med 23 av disse millionene. Resten hentes fra bompengepakken.

Artikkeltags