Begynner å bygge ny femarmet rundkjøring i januar

I februar ble det klart. Tysvær forskutterer bygging av ny rundkjøring i Aksdal. Departementet sa ja. Nå blir det byggestart i neste måned. Ny rundkjøring skal bygges i grøntområdet bak Ola S. Apeland (H), Arvid S. Vallestad (rådmann), Helge Thorheim (stortingsrepresentant Frp) og ordfører Sigmund Lier (Ap)

I februar ble det klart. Tysvær forskutterer bygging av ny rundkjøring i Aksdal. Departementet sa ja. Nå blir det byggestart i neste måned. Ny rundkjøring skal bygges i grøntområdet bak Ola S. Apeland (H), Arvid S. Vallestad (rådmann), Helge Thorheim (stortingsrepresentant Frp) og ordfører Sigmund Lier (Ap) Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Kontrakt er skrevet, og arbeidet med nytt krysset mellom E 39 og E 134 i Aksdal starter i januar. Den nye, store rundkjøringen skal stå ferdig i mars 2019.

DEL

TYSVÆR: Tirsdag denne uka signerte Statens vegvesen kontrakten med entreprenørfirmaet Bertelsen & Garpestad. Entreprenøren skal bygge ny rundkjøring i Aksdal, i tillegg til ny kollektivterminal og innfartsparkering.

– Den nye rundkjøringen blir bygget med fem armer, og kommer til å bedre framkomsten kraftig på E 134 og E 39. Kollektivterminalen blir universelt utformet og kan ta imot åtte busser på samme tid. Parkeringen får også veldig god tilkomst, forteller byggeleder Børge Pettersen i Statens vegvesen i en pressemelding.

I pressemeldingen kan vi lese at entreprenøren skal sprenge 44.000 kubikkmeter fjell og legge 20.000 kvadratmeter asfalt. Kommunale grøfter for vann og avløp er også en del av kontrakten. Det blir også montert nye gatelys.

Kostnad: 32,9 millioner kroner

32,9 millioner kroner er jobben verdt for entreprenøren fra Egersund.  Arbeidet starter etter planen i januar, og alt skal etter planen være ferdig i mars 2019. 

Ny rundkjøring har stått på ønskelisten til Tysvær kommune og næringslivet i kommunen i lang tid. De store planene om utvikling av framtidens Aksdal, er avhengig av bedre infrastruktur.

I januar i år fikk kommunen ja fra Samferdselsdepartementet til å forskuttere 55 millioner kroner.

Må belage oss på en del venting i anleggsperioden

Selve byggingen av den nye rundkjøringen kommer ikke til berøre trafikk eller næring nevneverdig.

– Den nye rundkjøringen bygges i jomfruelig terreng like sør for dagens rundkjøring. Derfor kan det meste av arbeidet med rundkjøringen ferdigstilles uten at det påvirker trafikken på dagens vei nevneverdig, opplyser byggeleser Børge Pettersen til avisa.

I området hvor dagens rundkjøring ligger og opp mot rådhuset i bakkant, skal det imidlertid skje en hel del som vil påvirke trafikken.

– Det er der ny kollektivterminal og innfartsparkering skal legges. Det er en voll mellom dagens kryss og rådhusområdet, og der blir det sprengningsarbeid i noen uker. Da kan det bli ventetid opp mot 20 minutter, forklarer Vegvesenets byggeleder.

– Når i anleggsperioden skjer dette?

– Det er for tidlig å si. Vi skal ha et oppstartsmøte med entreprenøren i midten av januar. Da vil vi få en mer detaljert framdriftsplan. Men sprengningsarbeidet er neppe det første som skjer, sier Pettersen.

Artikkeltags