HAUGESUND: Ungdomsbedriften Imperfectum forvandler «søppel» fra dagligvarebutikker til sunne og velsmakende fristelser. Gruppa var godt representert under fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Rogaland 4. mars.

Der vant de tre førstepriser for sin bærekraftige matkasse, som består av produkter basert på matsvinn fra dagligvarebutikker: Prisen for beste kundeopplevelse på utstilling, gastronomiprisen og bærekraftprisen.

Sistnevnte var kanskje den aller gjeveste, ifølge elevene fra restaurant- og matfaglinja ved Karmsund videregående skole.

– Jeg reagerte først med tårer. Dette var en av de prisene vi hadde kjempet aller hardest for å få, sier Henry Helgesen (17).

– Jeg ble helt målløs. Dette er noe vi har jobbet for lenge, men jeg hadde aldri trodd at vi skulle klare det, sier Kjersti Saltveit Våga (17).

Helene Bruntveit Ingebrigtsen legger til at ungdomsbedriften har fått mange positive tilbakemeldinger, både på produktene og konseptet.

Under mesterskapet fikk vi høre at kimchien vår er bedre enn Ostehuset sin (spisested i Stavanger, red.anm.). Vi hadde også med oss mellom 30 og 40 liter av kombuchaen vår, som ble utsolgt. Mange har sagt at de synes konseptet vårt er kult. Folk er også veldig positive til at vi lager sunne produkter, sier Ingebrigtsen.

Uperfekte råvarer

Gruppa forteller at både sunnhet, bærekraft og holdbarhet er en viktig del av konseptet. De trekker frem syltetøy, eplecidereddik, energibarer, ananaschutney og fermentert te og grønnsaker som noen eksempler på produkter de har laget.

Råvarene får de gratis fra dagligvarebutikker som for eksempel Coop Obs, mens Kyvik Sild har bidratt med oppbevaringsglass.

Vi lager produktene våre av matvarer som ikke er ødelagt, men som butikkene ikke ønsker å beholde. Det kan skyldes en brun flekk på frukt eller grønnsaker, for eksempel, sier Ingebrigtsen.

Henry Helgesen legger til at navnet Imperfectum er inspirert av råvarene de får inn.

Råvarene våre er jo ikke alltid helt perfekte. Navnet betyr uperfekt på latin, sier han.

En tredel av maten går i søpla

Jostein Lyse (17) tror at gruppa vant bærekraftprisen fordi matkassen er sammensatt av både miljøvennlige produkter og materialer.

Alle produktene våre skal sette minst mulig miljøavtrykk. Vi bruker veldig lite plast, og råvarene er brukt på en hensiktsmessig måte for fremtiden, sier Lyse.

Han legger til at matsvinn er et stort problem globalt. Ifølge Matsentralens nettsider har FN estimert at en tredjedel av all mat som blir produsert i verden aldri blir spist.

Det kan vi ikke fortsette med. Derfor lager vi produkter ut av mat som ellers ville ha blitt kastet. Vi er også opptatt av at produktene skal være sunne, se bra ut og smake godt. Smaken er også veldig viktig for oss, understreker Lyse.

– Direkte innpass i butikkhyllene

Ifølge juryen i fylkesmesterskapet har elevene all grunn til å være stolte. De mener at produktene bør få direkte innpass i butikkhyllene.

Vinneren tar opp et viktig globalt tema, nemlig matsvinn. Bedriften utfordrer forbrukskulturen ved å lage smakfulle og profesjonelle produkter av råvarer som ellers ville blitt kastet. Produktene vil etter juryens mening kunne få direkte innpass i butikkhyllene, skriver Ungt Entreprenørskap på sine nettsider.

Elevene planlegger menyen ut fra varene de får fra butikken. Til tider setter vareutvalget elevenes kreativitet på en skikkelig ildprøve.

I en periode fikk vi inn veldig mye kålrot, som vi lurte på hva vi skulle bruke til. Det finnes jo grenser for hvor mye kålrabistappe vi vil lage, så vi må være ganske kreative med de varene vi får inn. Dessuten må vi tenke holdbarhet også. Både sunnhet og holdbarhet er en viktig del av konseptet vårt, sier Ingebrigtsen.

Kjersti Saltveit Våga (17) forteller at gruppa er mest stolte av kimchien og kombuchaen sin.

– Skal gi en god følelse

Kimchi er fermenterte grønnsaker som ligger i en lake, mens kombucha er en gjæret te, forklarer Våga.

Jostein Lyse legger til at fermentering både er helsefremmende og holdbart. Ingen av produktene deres har gått ut på dato ennå, selv om de har drevet ungdomsbedriften helt siden september i fjor.

Fermentering er veldig godt for immunforsvaret og tarmsystemet. Om noe legges i en lake holder det kjempelenge, sier Lyse.

– Hvorfor er det viktig for dere at maten er sunn?

Både helse og bærekraft er veldig i vinden, og helsefremmende produkter selger. Samtidig ønsker vi ikke å selge usunn og helseskadelig mat full av fett og sukker. Vi vil at produktene våre skal gi folk en god følelse, forklarer Lyse.

Se, lukt og smak

– Har dere noen tips til hvordan folk kan redusere matsvinn hjemme?

Bruk det du kjøper og sjekk råvaren før du kaster den. Vær litt mer kreativ, oppfordrer Ingebrigtsen.

Ta en titt i kjøleskapet og finn ut av hva du har, før du kjøper noe nytt. Jeg tror at veldig mange har mye som blir liggende langt bak i kjøleskapet og glemt, legger Lyse til.

– Hvordan vet man om man bør bruke eller kaste en matvare?

Det kommer litt an på hva det er. Hvis melken ikke smaker helt som den skal, kan den fortsatt brukes i en vaffelrøre, for eksempel. Vakuumpakket kjøtt vil avgi vakuumlukt rett etter åpning. Derfor bør du åpne, vente en liten stund og lukte igjen for å se om kjøttet er dårlig, sier Lyse.

Gruppa understreker imidlertid at folk bør være ekstra påpasselige med kjøtt, som ofte er merket med dato for siste forbruksdag og ikke «best før».

Se, lukt og smak, er elevenes generelle oppsummering.